FNV BONDGENOTEN

FNV Bondgenoten wil baangarantie van Sara Lee

Ahold verkoopt de vleeswarenbedrijven Meester uit Wijhe en Nistria uit Moergestel aan voedingsmiddelenconcern Sara Lee. FNV Bondgenoten wil dat de werkgelegenheid gegarandeerd wordt en dat er waar nodig investeringen worden gedaan door Sara Lee. Bestuurder Margret Frijters : 'We eisen dat het niveau van de arbeidsvoorwaarden bij Sara Lee gelijk blijft, dus inclusief de secondaire arbeidsvoorwaarden zoals de VUT en de pensioenregeling.' FNV Bondgenoten is wel blij met de afspraak dat Ahold in ieder geval nog 5 jaar de produkten van Meester en Nistria af zal nemen.

Sara Lee is ook eigenaar van het vleeswarenbedrijf Stegeman. Onlangs kondigde Stegeman aan de productie van hammen naar België te gaan verplaatsen. Daarom is FNV Bondgenoten wantrouwend ten opzichte van de plannen van Sara Lee met Meester en Nistria. Frijters : 'We willen dat de werkgelegenheid in de regio wordt gehandhaafd, maar het moet nog blijken of Sara Lee de productie in Nederland wil houden.'

Vorige week nog maakte Ahold de verkoop van de slagerijen in Groenlo en Zaandam bekend. Al eerder kondigde Ahold aan ook Meester en Nistria kwijt te willen. Lange tijd deed het gerucht de ronde dat Sara Lee de twee vleeswarenbedrijven over zou nemen. Toch werden de vakbonden pas gisteren op de hoogte gesteld.

Meester uit Wijhe maakt vleeswarenspecialiteiten, waaronder hammen. Bij het bedrijf werken 700 mensen. Bij Nistria uit Moergestel worden dieetvoeding en vegetarische producten gemaakt door 50 mensen.

Meer informatie bij :
Margret Frijters, bestuurder FNV Bondgenoten