FNV

FNV: 'Four Tops' schudden internationale vakbeweging op

De FNV ontvangt vanaf komend weekend de top van buitenlandse zusterorganisaties die in eigen land veelal een bewogen strijd hebben geleverd voor de vrijheid van meningsuiting en de vakbondsrechten. Belangrijke thema's zijn de WTO en het versterken van de positie van de vakcentrales in de internationale vakbondskoepel, het IVVV.

De grootste vakcentrale van Nederland organiseert op 1 februari om 17.30 uur een bijeenkomst met de vakbondstop van de CUT (Brazilië), KCTU (Zuid-Korea) en COSATU (Zuid-Afrika). De vier vakcentrales - in de wandelgangen aangeduid als de 'Four Tops' - maken bij die gelegenheid de balans op van de Wereldhandelsconferentie in Seattle. De vraag wat de vakbonden uit het Zuiden van fundamentele arbeidsnormen binnen de WTO vinden staat centraal. Ook wordt gesproken over de consequenties van verdere handelsliberalisering voor Brazilië, Zuid-Korea en Zuid-Afrika.

Voorafgaand aan dit debat, ondertekenen FNV-voorzitter De Waal en Vicente Paulo da Silva, voorzitter van de CUT, op zaterdag 29 januari om 12.00 uur in het Vakbondsmuseum een officiële samenwerkingsovereenkomst.

Deel: ' FNV 'Four Tops' schudden internationale vakbeweging op '