Persbericht FNV

FNV in toptien Labour Websites

De site van de FNV staat op nummer tien in de internationale lijst van vakbonds-websites van het jaar 1998. Meest favoriete labour site waren afgelopen jaar de webpagina’s van de Britse grafische papier en mediabond GPMU (www.gpmu.org.uk).

De verkiezing van de website van het jaar is een initiatief van LabourStart (www.labourstart.org) , de site van webwatcher Eric Lee die dagelijks wereldwijd de belangrijkste ontwikkelingen bijhoudt binnen de arbeidersbeweging. De lijst met favorieten is vastgesteld door de bezoekers van de site zelf. De deelnemers hechten veel waarde aan interactiviteit (discussiegroepen), streaming multimedia (Real Audio) en zoekmachines binnen de vakbondssite zelf. De periode waarin internet-pagina’s van bonden weinig meer waren dan online brochures, ligt nu duidelijk achter ons concludeert Lee.

De relatief hoge plaats voor de FNV is opmerkelijk, omdat de lijst verder met name bestaat uit Engelstalige sites. De voorkeur van de lezers van LabourStart gaat uit naar de Britse grafici en mediabond, vanwege het gebruiksgemak, de mooie vormgeving en de presentatie van de informatie, met onder meer een zoekmachine. De GPMU kreeg dit jaar ook al van de vakcentrale TUC de prijs voor de beste vakbondswebsite in het Verenigd Koninkrijk.

Vorig jaar ging de prijs van LabourStart naar ICEM, het internationale vakbondssecretariaat voor Chemie, Energie en Industrie (www.icem.org). Dit jaar staat ICEM op de vierde plaats. Het IVVV (Internationaal Verbond van Vrije Vakverenigingen), dat begin afgelopen jaar zijn site sterk heeft verbeterd, wordt hiervoor beloond met een derde plaats (www.icftu.org). Op nummer twee staan de Australische havenarbeiders, die in 1998 een hevige strijd uitvochten met de conservatieve regering over de rechten van vakbondsleden in de havens
(https://mua.tcp.net.au).

Labour Website of the Year 1998: www.labourstart.org/lwsoty98.html