FNV

FNV-meldlijn voor 'klokkenluiders' geopend

De FNV heeft vanmiddag om vijf voor vijf een meldlijn geopend voor klokkenluiders. De opening werd verricht door FNV-voorzitter Lodewijk de Waal en oud-defensie-ambtenaar Fred Spijkers, door het luiden van de klok van de Petruskerk in Amsterdam-Sloterdijk. Meteen na de opening kwamen al de eerste telefoontjes binnen.

De telefonische meldlijn staat de komende drie avonden open voor meldingen van werknemers die de moed hebben gehad een misstand binnen hun bedrijf of instelling aan de grote klok te hangen, de zogenaamde klokkenluiders. De FNV wil graag hun ervaringen horen. Daarbij moet het gaan om zaken van algemeen belang. Zoals zwart geld, corruptie, steekpenningen, valse verklaringen over ongelukken of overtreding van milieuregels. De grootste vakcentrale wil graag weten wat met deze werknemers gebeurt.

De FNV heeft de indruk dat dergelijke 'helden van het algemeen belang' meestal niet hoeven te rekenen op veel begrip van hun werkgever. Ook juridisch is hun positie niet erg sterk. De FNV heeft begin vorig jaar al voorgesteld het recht op vrije meningsuiting van werknemers vast te leggen in het Burgerlijk Wetboek.
De FNV-meldlijn is bedoeld voor klokkenluiders, maar ook voor mensen die de klok niet hebben durven luiden. Die op hun werk een ernstige misstand constateren, de misstand intern aan de orde stellen, maar vervolgens nul op rekest krijgen. En die worstelen met de vraag of ze de zaak eigenlijk niet aan de grote klok moeten hangen. Het is dus uitdrukkelijk geen kliklijn, waar mensen in de wilde weg misstanden kunnen melden. Desgewenst blijven bellers anoniem.
Driedaagse Meldlijn Klokkenluiders,
Dinsdag 11 tot en met donderdag 13 april
Telefoon: 0900 - 3.300.300 (22 cpm)
Dagelijks van 17.00 tot 21.00 uur