expostbus51

FNV BONDGENOTEN

FNV: Staking R'damse Havenbeveiliging van de baan

STAKING ROTTERDAMSE HAVENBEVEILIGING VAN DE BAAN

De dreigende staking bij de Rotterdamse Haven Beveilingsdienst (HBD) is van de baan. De directie van de HBD heeft vandaag de eisen van FNV Bondgenoten ingewilligd. De vermindering van de arbeidsvoorwaarden blijft beperkt tot maximaal 5 procent en er komt een onafhankelijk onderzoek naar de levensvatbaarheid van de stichting. Ook de eis van de bond met betrekking tot de aandelenparticipatie voor het stichtingspersoneel (in aandelen van HBD BV) is ingewilligd.

Eerder deze week stelde FNV Bondgenoten de HBD een ultimatum dat vandaag afliep. Het conflict was ontstaan doordat de HBD bij de CAO-onderhandelingen een forse loonsverlaging van 10 procent wilde doorvoeren. De HBD is een stichting met ca. 100 werknemers, en tevens enig aandeelhouder van HBD BV, een particulier beveiligingsbedrijf dat de landelijke CAO voor beveiliging volgt.
De stichting verkeert al langere tijd in financiële problemen. Als gevolg daarvan hebben de werknemers de afgelopen jaren geen prijscompensatie gekregen, en werd er vorig jaar in de CAO een loonsverlaging van 11 procent overeengekomen.

Als de HBD directie niet in op de eisen van de bond zou zijn in gegaan, dan hadden er vanaf vandaag mogelijk werkstakingen plaatsgevonden. Door de toezegging van de HBD is dit nu van de baan. Volgende week dinsdag vindt er overleg plaats tussen de HBD en FNV Bondgenoten over de invulling van de 5 procent
arbeidsvoorwaardenvermindering.

Meer informatie:
Yolanda Reus, bestuurder: 010-2335164 of 06-54906883 Mieke Westmeijer, voorlichter: 030-2738399 of 06-53728870

23 jul 99 16:24

Deel: ' FNV Staking R'damse Havenbeveiliging van de baan '