FNV BONDGENOTEN

Werknemers kiezen: avondje voetbal of werken

De werknemers van SCA Hygiene Products in de provincie Groningen kunnen binnenkort zelf bepalen of ze bijvoorbeeld een avondje Champions League voetbal willen kijken of dat ze willen werken. De 550 werknemers die in drie- of vijfploegendiensten werken krijgen in hoge mate zeggenschap over hun werktijden. Het gaat om een proef van een jaar, waarbij met flexibele teams en urenroosters wordt gewerkt. Per machine is er een team, dat zelf de roosters maakt en op den duur zelfsturend moet zijn. In plaats van de huidige ploegendiensttoeslagen krijgen werknemers een flextoeslag van 25 %. Bestuurder Dick Heinen van FNV Bondgenoten: 'Dit is een unieke proef. Bij mijn weten is er geen bedrijf dat zoveel zeggenschap geeft aan de werknemers over hun eigen werktijden.'

Aanleiding voor de proef is het feit, dat werknemers bij SCA het moeilijk vinden om om te schakelen van een vijf naar een drie-ploegendienst. Het ziekteverzuim is daardoor de laatste jaren gestegen en de motivatie gedaald. Om meer rust in de tent te krijgen, is nu gekozen voor vaste roosters, waarbij mensen en machines een maximaal aantal uren per jaar werken.
Ook de werkgever heeft voordelen bij deze nieuwe proef: de voorraden kunnen worden beperkt en het bedrijf kan beter inspelen op de vraag, waardoor de inkoop ook efficiënter wordt. Heinen: 'De directie kan blij zijn met de grotere flexibliteit en productiviteit. En we gaan ervan uit dat het ziekteverzuim tijdens de proef behoorlijk daalt!'
In totaal werken er 700 mensen bij vier verschillende fabrieken van SCA Hygiene Products in de provincie Groningen. Er wordt onder meer maandverband, babyluiers en incontinentiemateriaal gemaakt.

Meer informatie :
Dick Heinen, bestuurder FNV Bondgenoten