PERSBERICHT: DE FOCUS-IN HOMEPAGEVERKIEZING

NIJMEGEN 29 maart: Keer op keer wordt geroepen dat het internet een democratiserende functie heeft; iedereen kan immers zijn eigen uitgever worden en op de eigen homepage zichzelf aan de wereld laten zien. Daar wordt echter nooit aan toegevoegd dat die homepages weinig aandacht krijgen in de media, en bijna nooit hun weg vinden buiten de kleine kring van familie en bekenden. En dat terwijl er zoveel moois te vinden is... Focus-In, de interactieve ontmoetingsplaats, gaat daarin met de homepageverkiezing verandering in brengen.

Het bestaansrecht van homepages
Al sinds het begin van het medium internet proberen mensen zich daarin te uiten door middel van een homepage; een zelf gemaakte internetpagina, met daarop meningen, hobby’s of een beschrijving van zichzelf en omgeving. En daarin ligt volgens de kenners dan ook haar grote waarde. Mensen kunnen zich kenbaar maken en verstevigen daarmee het democratische recht op een vrije mening. Een isolement kan worden doorbroken en de grote grijze massa van internetters wordt een kleurrijke verzameling wereldburgers.

Homepages krijgen te weinig aandacht
Als de waarde van homepages zo onomstotelijk vaststaat, moet men het zich wel afvragen: waarom wordt er dan zo weinig aandacht aan besteed? Zowel conventionele media, e-zines als de providers hebben over het algemeen geen enkele boodschap aan homepages. Zelden of nooit gebruiken zij hun grote bereik, en vooral de providers mag men dat kwalijk nemen. Het zijn immers hun eigen klanten die zo benadeeld worden.

Het vooroordeel
Voor het gebrek aan media-aandacht valt gemakkelijk een oorzaak aan te wijzen: het vooroordeel. ‘Homepages zijn lelijke pagina’s met vervelende technische fouten, die bovendien niets van waarde te melden hebben’ zo lijkt de stilte te suggereren. Het is niet te ontkennen dat dat een beschrijving is van een deel van de homepages. Maar dan blijven er nog veel homepages over die het tegendeel bewijzen.

De Focus-In homepageverkiezing
Met die overtuiging organiseert Focus-In de homepageverkiezing. Iedere Nederlander of Belg kan zijn of haar homepage insturen en de genomineerden worden voorgelegd aan een kundige jury, bestaande uit: Theo van Gogh (journalist, columnist), Peter Oltshoorn (Planet Multimedia), Corrie en Rickert (Cam@home) en Jasper Jan de Konink (Focus-in). De verkiezing wordt georganiseerd in samenwerking met Onlijn (https://www.onlijn.nl), het opinie-e-zine, die vrijdag 2 April een speciale homepage-editie zal uitbrengen. Het is bovendien de bedoeling van de organisatoren dat deze verkiezing het begin is van een jaarlijks ritueel.

Deelnemers kunnen zich online inschrijven tot uiterlijk 1 mei. https://www.focus-in.nl/homepageverkiezing

Meer informatie:
Focus-In: 024-3789706