gemeente rotterdam

'focus op constantza' geeft beeld zusterstadrelatie

van 2 tot 11 juni is in de hal van het stadhuis de tentoonstelling 'focus op constantza, zusterstad van rotterdam' te zien. burgemeester mr. ivo opstelten en de ambassadeur van roemenik, de heer m. motoc, verrichten woensdagmiddag 2 juni om 16.00 uur de officikle opening met muzikale omlijsting van het roemeens orkest o.l.v. michakl mantz .

de zusterstadrelatie rotterdam - constantza (roemenik) kent de afgelopen twee jaar een flinke toename van samenwerkingsprojecten op het gebied van welzijn, aidsproblematiek, milieu en materikle ondersteuning. zo is de stichting de stromen in samenwerking met de dienst sociale zaken en werkgelegenheid actief om instellingskeukens en wasinrichtingen die in rotterdam "over" zijn te plaatsen en te monteren in kindertehuizen, ziekenhuizen, klinieken en een bejaardentehuis in Constantza. Ook verzorgt men onderhoudstrainingen voor de Roemenen. Stichting Breath geeft financikle ondersteuning aan zomerkampen voor aids/HIV-geonfecteerde kinderen. Stichting En Route gaat deze zomer met een groep Rotterdamse jongeren in Constantza een renovatie uitvoeren in een tehuis voor verstandelijk gehandicapte kinderen. Vorig jaar heeft een andere groep jongeren van En Route opknapwerk gedaan in een tehuis voor verlaten kinderen. In opdracht van de Gemeente Rotterdam heeft fotograaf Pieter van Reenen de samenwerkingsprojecten in beeld gebracht. Bij de tentoonstelling hoort een overzicht met uitgebreide informatie over de projecten.

De tentoonstelling wil laten zien wat er gebeurt met gemeenschapsgelden en wat de rol is van het particuliere initiatief en de gemeente hierin. Ook is het de bedoeling Rotterdammers te interesseren voor internationale samenwerking en hen te stimuleren op dit terrein actief te zijn. De tentoonstelling is ontwikkeld door het Steunpunt Midden- en Oost- Europa Rotterdam en de afdeling Externe Betrekkingen van de gemeente Rotterdam. Vanaf begin juli reist de expositie langs Rotterdamse bibliotheken.

Deel: ' 'Focus op Constantza' geeft beeld zusterstadrelatie R'dam '