Forbo-Krommenie kiest voor integrale benadering van bedrijfsprocessen door middel van SAP R/3

Directe toegang tot kwaliteitscontrole en productiegegevens

Krommenie, 2 december 1998 - Forbo-Krommenie heeft vandaag het formele startsein gegeven voor de invoering van een geheel nieuw ERP (Enterprise Resource Planning) -systeem van SAP. Doel van deze invoering is het verbeteren van de ondersteuning van alle processen binnen de onderneming en het optimaliseren van de informatie-uitwisseling tussen de afdelingen onderling. De keuze voor SAP R/3 werd genomen na een selectietraject waarbij, na een grondige voorbereiding en voorselectie, de shortlist slechts uit twee pakketten bestond. Doorslaggevend in de keuze voor SAP R/3 was: de zeer brede functionaliteit van SAP R/3, de mogelijke oplossingen voor bedrijfsspecifieke processen en de Accelerated SAP (1) projectaanpak.

Forbo-Krommenie gaat gebruikmaken van een groot deel van de standaardfunctionaliteit van het SAP R/3-systeem. Belangrijke onderdelen zijn onder andere: financials, inkoop, magazijnen, productie en planning, recepturen verwerking, tracebility en kwaliteitsmanagement, met daarbij de integratie met het Laboratorium Information Management Systeem (LIMS) van Perking-Elmer.

De afgelopen jaren heeft Forbo-Krommenie gewerkt met aparte systemen voor de verschillende afdelingen. Het bedrijf besloot over te stappen naar een volledig geïntegreerde oplossing om tot een betere ondersteuning te komen voor de bedrijfsprocessen. Tevens helpt het SAP R/3-systeem de kosten omlaag te brengen.

"Met SAP R/3 wordt het mogelijk om al onze processen integraal aan te sturen, van inkoop tot productie en kwaliteitsmanagement. Door beter zicht te krijgen op de noodzakelijke grondstoffen, mensen en machines en de processen beter op elkaar af te stemmen, verwachten wij dat we sneller kunnen reageren op marktveranderingen en onze kosten beter te kunnen beheersen", aldus de heer Wijenberg, directeur Linoleumdivisie van Forbo-Krommenie. "In de eerste fase zullen bijna 100 medewerkers met het SAP R/3-systeem gaan werken."

Over Forbo-Krommenie

Forbo-Krommenie is expert in vloerbedekkingen. In de Zaanstreek produceert en verkoopt Forbo-Krommenie linoleumproducten, met als bekendste merk Marmoleum®. Daarnaast levert Forbo-Krommenie vinyl en tapijt vloerbedekkingen. In Nederland is Forbo-Krommenie toonaangevend in vloerbedekkingen en wereldwijd is Forbo-Krommenie marktleider in linoleumproducten. Forbo-Krommenie maakt deel uit van de internationale Forbo Groep.

(1) Accelerated SAP een een methode en een serie gereedschappen om de invoering van SAP R/3 zo snel mogelijk te realiseren. Alle onderdelen die in een project noodzakelijk zijn worden voorgeschreven en met software vereenvoudigd en de totale aanpak wordt uitvoerig gedocumenteerd.

Deel: ' Forbo-Krommenie kiest voor SAP R/3 - 2879 '