AutoRai

Ford Nederland kondigt terugroepactie aan 20-3-00.

Ford Nederland heeft een terugroepactie aangekondigd. Zon 3000 eigenaren van een Ford Focus met een 1.8- of een 2.0-liter Zetec motor van modeljaar 1999-2000 zullen een uitnodiging krijgen om de olievuldop van hun auto te laten vervangen, en een aantal andere checks te laten doen in het motorcompartiment. Daarnaast zullen ongeveer 13.500 eigenaren van een Ford Focus met de 1.6-liter Zetec-SE benzinemotor worden uitgenodigd om het motormanagementsysteem van hun auto te laten herprogrammeren.

Bij sommige 1.8- en 2.0-liter Zetec motoren, is gebleken dat de kans bestaat dat de olievuldop losraakt. Daardoor kan er een hoeveelheid olie in het motorcompartiment terechtkomen. Een nieuw ontworpen olievuldop zal aangebracht worden om dit verschijnsel te corrigeren. Daarnaast zal Ford van deze gelegenheid gebruik maken om een routinecheck te doen van het motorcompartiment van de met 1.8- en
2.0-liter Zetec motoren uitgeruste Ford Focussen. Daarbij zal gekeken worden of alle bedrading op de juiste manier beschermd is, en of er delen van de motor wellicht vervangen of schoongemaakt moeten worden waar olie op gelekt zou kunnen zijn.

In de autos met de 1.6-liter Zetec-SE motoren is gebleken dat sommige Focussen last kunnen hebben van een tijdelijk verlies van vermogen. Dat komt door een programmeerfout in het motormanagementsysteem. Ford dealers zullen het systeem herprogrammeren om deze fout te herstellen.

Er zijn geen gevallen van ongelukken of verwondingen bekend door elk van deze bovenstaande zaken.

Eigenaren van de betreffende automobielen zullen schriftelijk op de hoogte gesteld worden, en kunnen dan een afspraak maken met hun dealer. Deze zal de aangegeven checks uitvoeren en de benodigde onderdelen vervangen (indien noodzakelijk). Uiteraard zal dat geheel kostenloos zijn voor de klant.

Deel: ' Ford Nederland roept auto's terug '