Luchthaven Schiphol, 4 augustus 1999

Freehosting.nl start met .nl domeinnamen voor particulieren.

Binnen een maand na de succesvolle start van Freehosting.nl (24 juni 1999) is gebleken dat er een enorme belangstelling bestaat voor betaalbare domeinnaamregistratie. Freehosting.nl biedt als enige in Nederland gratis webhosting zodra men een eigen domein registreert.

In deze eerste maand is ook gebleken dat er een grote groep particulieren is die graag een .nl domeinnaam wil registreren. Tot op heden is dit onmogelijk daar de Stichting Domeinregistratie Nederland (SIDN) alleen domeinnamen uitgeeft aan bedrijven en organisaties die o.a. ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel. SIDN heeft onlangs besloten om ook particulieren een Nederlandse domeinnaam te laten registreren. Echter, dit zal waarschijnlijk een third-level domeinnaam worden (www.jansen.part.nl) in tegenstelling tot de populaire second-level domeinen (www.jansen.nl). Naar verwachting start SIDN in het eerste kwartaal van 2000 met de nieuwe uitgifte.

Freehosting.nl heeft besloten om particulieren een .nl licentiepakket aan te bieden waardoor het voor de particulier nu al mogelijk is om een .nl domeinnaam (www.jansen.nl) te registreren. Deze nieuwe dienst - wederom uniek voor Nederland - is vanaf heden beschikbaar.

Een .nl licentiepakket houdt in dat Freehosting.nl de domeinnaam aanvraagt en in licentie geeft aan haar klanten. Zodra SIDN daadwerkelijk overgaat tot uitgifte aan particulieren wordt het domein overgedragen aan de klant. Op deze manier kan men nu al de gewenste domeinnaam zeker stellen.

Het voordeel voor particulieren is evident. Men wil zoveel mogelijk met dezelfde gegevens bij relaties bekend zijn. Als men een e-mail adres heeft van een provider is men minder snel geneigd om naar een andere provider te verhuizen gezien het e-mail adres dan zal wijzigen. Eenmaal in bezit van een eigen domeinnaam komt dit probleem te vervallen. Bovenstaande is goed te vergelijken met de nummerportabliteit voor GSM.

Freehosting.nl breekt de markt open door als eerste deze service te verlenen!

Technische specificaties
Standaard faciliteiten Freehosting.nl pakket:

- Domeinaanvraag (www.bedrijf.nl)

- 5 Mb diskruimte voor plaatsen pagina's

- 500 Mb dataverkeer

- 1 e-mail adres (bijvoorbeeld info@bedrijf.nl)
- FTP toegang

- PHP3 en shtml ondersteuning