Provincie Friesland

F 5.000,- voor grote Miedema Kijker Volkssterrenwacht Burgum

Vandaag heeft het college van Gedeputeerde Staten besloten om de Volkssterrenwacht uit Burgum 5.000,- te geven voor het verbeteren van de grote Miedema Kijker. Met het geld zullen de glazen en filters van de kijker worden vervangen. Daarnaast wordt de kijker voorzien van voorzieningen voor het bevestigen van foto- en videocamera's. De totale kosten zijn geraamd op 8.255,-. Hiervan betaalt de stichting
3.255,-

Achtergrondinformatie
De Volkssterrenwacht Burgum is de enigste Volkssterrenwacht in het Noorden. Sinds enkele jaren hebben zij samen met het streekmuseum Tytsjerksteradiel gemeenschappelijke huisvesting. Om de Sterrenwacht heen zit een grote groep vrijwilligers, die zich bezig houden met astronomie en ook een goede publieksfunctie heeft. Met de start van het zogenaamde 'studiehuis' in het voortgezet onderwijs wordt de sterrenwacht door alle scholen in net Noorden, Overijssel en de kop van Noord-Holland gebruikt voor het vak ANW (Algemene Natuurwetenschappen) bij het practicum astronomie. Daarvoor hebben zij de beschikking over een aantal kijkers en apparatuur, en ook een grote kijker onder een speciale koepel.

Datum: 14 december 1999
Nummer: 229