gemeente maastricht

091 frits mennens neemt afscheid van de gemeente maastricht

21 september 1999

de heer frits mennens neemt op donderdag 30 september afscheid van de gemeente maastricht na een dienstverband van veertig jaar. de heer mennens is beleidsmedewerker monumentenzorg en secretaris van het managementteam/beleidsteam van de dienst stadsontwikkeling en grondzaken.

sinds 1966 heeft de heer mennens bij de gemeente maastricht monumentenzorg onder zijn hoede, een vakgebied dat hij met veel verve en deskundigheid behartigde. van 1974 tot 1990 was hij tevens secretaris van de monumentencommissie. verder was hij een aantal jaren hoofd van de sectie monumentenzorg en stedenschoon. daarnaast is hij zeer betrokken bij het wel en wee van de sint servaasbasiliek. sinds 1971 is hij secretaris van de stichting schatkamer sint servaas. van 1974 tot 1993 was hij secretaris van de stichting tot restauratie sint servaaskerk, in welke functie hij een grote rol speelde bij het voorbereiden en tot uitvoering brengen van de algehele restauratie in de periode 1981-1993. de kosten bedroegen vijftig miljoen, waarvan de stichting zeven miljoen zelf bijeenbracht.

in 1991 werd hij lid van het kerkbestuur van de sint servaas, en sinds 1993 is hij secretaris. in dat jaar werd hij tevens secretaris van van de onderhoudscommissie van de sint servaasbasiliek. verder is hij bestuurslid van de stichting graf van sint servaas, secretaris van de limburgse monumenten stichting en bestuurslid van de stichting mathias wijnants. sinds augustus 1998 is hij bovendien lid en secretaris van de gemeentelijke monumentencommissie in 's hertogenbosch. voor al deze activiteiten ontving hij dit jaar op koninginnedag uit handen van burgemeester mr. ph. houben de versierselen als lid van de orde van oranje-nassau.

maastricht wordt in heel het land en daarbuiten geprezen als een van de beste voorbeelden op het gebied van een weloverwogen monumentenbeleid, waarbij het verleden zorgvuldig is bewaard, maar waar ook nieuwe stedelijke ontwikkelingen de ruimte hebben gekregen in de eeuwenoude historische binnenstad. de heer mennens heeft daarbij - gedurende een lange periode - gedreven en gedegen, alert en attent een belangrijke rol gespeeld als bewaker en verdediger van het historisch erfgoed van de stad.

bij gelegenheid van zijn 40-jarig ambtsjubileum en zijn afscheid van de gemeente biedt het gemeentebestuur van maastricht de heer mennens en zijn echtgenote een receptie aan op donderdag 30 september van 17 tot 18.30 uur in de hal van het stadhuis.

Deel: ' Frits Mennens neemt afscheid van gemeente Maastricht '