FINANCIAL TIMES

FT 500 Overzicht In de Financial Times

Op donderdag 28 januari 1999 zal de Financial Times zijn 17e jaarlijkse FT500 overzicht publiceren. Het overzicht bestaat uit de rangschikkingen - volgens de marktwaarde van het uitstaande aandelenkapitaal - van de vijfhonderd grootste ondernemingen ter wereld en de vijfhonderd grootste in Europa, de Verenigde Staten, Japan en het Verenigd Koninkrijk. Bovendien zijn er bijkomende rangschikkingen voor Azië en het gebied rond de Stille Oceaan, voor het Midden-Oosten, Afrika, Latijns Amerika, Zuid-Afrika en ook voor Canada. De afsluitdatum voor deze momentopnamen was 30 september 1998. De cijfers in de overzichten hebben betrekking op de handel op de verschillende nationale aandelenbeurzen op 30 september 1998.

Het aantal Belgische ondernemingen in de FT500 index is gedaald van 21 in 1997 naar amper 14 in 1998, dit als gevolg van de talrijke fusies en overnames. Wel zijn er nu vijf Belgische ondernemingen in de top 100, in vergelijking met slechts één vorig jaar - Electrabel springt van de 106e naar de 64e plaats. Almanij, de holdingvennootschap die de grootste aandeelhouder is van KBC, is de snelste stijger in heel de index, met een reuzensprong van de 363e naar de 92e plaats. De herstructurering betekent ook een verbetering van de Belgische positie in de Benelux top 10, waar we nu zowel KBC als Electrabel terugvinden.

De FT500-rangschikking is in de voorbije zeventien jaar uitgegroeid tot de meest uitvoerige lijst in zijn soort. Dit jaar valt het grote aantal nieuwkomers en afvallers op - meer dan honderd van elk
- en een aantal opvallende stijgers en dalers. De meest toonaangevende kenmerken van de rangschikking dit jaar zijn de blijvende dominante positie van de Amerikaanse ondernemingen en de steile daling van het aantal ondernemingen uit Japan en uit de nieuwe groeimarktlanden emerging markets~].

- EINDE -

Voor nadere informatie over het overzicht en over de ondernemingen die de rangschikking aanvoeren, of voor het regelen van een interview met financieel redacteur Martin Dickson, kunt u contact opnemen met Alice Owen Financial Times tel.: +44 171 873 3829 of via E-mail: alice.owen@ft.com

Top Tien van de ondernemingen Top Tien van de ondernemingen uit de Benelux 1998 uit de Benelux 1999

1. Royal Dutch Petroleum 1. Royal Dutch Petroleum 2. ING Group 2. Aegon NV