TROPENINSTITUUT MUSEUM

4 februari 2000

PRIMEUR VOOR TROPENMUSEUM

Gebarentaal in Tropenmuseum
in tentoonstelling Ritme, dans van de tijd
vanaf 12 februari a.s.

Voor het Tropenmuseum in Amsterdam gaat binnenkort een oude wens in vervulling. Vanaf zaterdag 12 februari is een aantal audiovisuele producties te zien met een vertaling in Nederlandse Gebarentaal (NGT).

De video.s maken deel uit van Ritme, dans van de tijd, een tentoonstelling over het beleven van ritme. Door NGT op een artistieke wijze te gebruiken zijn visuele vertalingen gemaakt van abstracte muziek in de expositie. Deze vertalingen zijn gemaakt door Mindy Brown. Zij werkte hierbij samen met drie dove gebarentolken: &.61623; Inge Vink - docent gebarentaal, maakte verschillende video.s en is adviseur NGT voor muziek concerten;
&.61623; Giselle Meyer - danseres, werkte aan videoproducties en cd-roms. Zij is dit voorjaar te zien in Amor Natural van het Handtheater, een voorstelling met erotische poëzie van Carlos Drummond de Anerade;
&.61623; John van Gelder - professioneel acteur voor televisie en theater. Hij was onder meer te zien in De man, de stad en het boek en als Vincent in Theo en Vincent, een voorstelling in NGT over het leven van Vincent van Gogh.

Mindy Brown is horend gebaren-performer, afkomstig uit de VS waar zij meer dan vijftig pop- en rockconcerten tolkte. In Nederland heeft zij onder andere concerten van de Spice Girls, George Benson en David Bowie getolkt.

Ritme, dans van de tijd is t/m 14 januari 2001 in het Tropenmuseum te zien. Gedurende deze periode worden er tal van activiteiten georganiseerd en worden onderdelen ervan voortdurend veranderd. Bezoek voor een compleet overzicht www.tropenmuseum.nl

DONDERDAGAVOND = TROPENMUSEUMAVOND

Vanaf 3 februari t/m 29 juni a.s. is het Tropenmuseum elke1) donderdagavond tot 21.30 uur te bezoeken. Voor een verrassende combinatie met een wereldbuffet reserveert u meteen via tel. 020 5688 392.

1) behalve 4 mei en 1 juni
..................

Niet voor publicatie
U bent van harte welkom aanwezig te zijn bij een korte presentatie op zaterdag 12 februari om 14.00 uur. Gerdinand Wagenaar zal hierbij tolken. Ingang Tropenmuseum en melden bij portier. Wij raden u aan om iets eerder te komen en tevoren de tentoonstelling te bezoeken. Na afloop staat er een drankje klaar. Aanmelden via tel. 020 5688 422/590.

Voor meer informatie en/of interviews:
Tropenmuseum, afd. Communicatie/Pers & Publiciteit Tel: 020 5888 422/418, fax: 020 5688 548, e-mail: tm@kit.nl Voor Mindy Brown, tel. 070 395 1588, e-mail:
talkinghands@deafnation.com

04 feb 00 13:00