NIBRA

Geen nieuwjaarswensen vanuit Amsterdams crisiscentrum

De bestuurders en ambtenaren mogen vanuit het beleidscentrum in Amsterdam geen gelukwensen aan hun partners overbrengen tijdens de jaarwisseling. En er is om middernacht ook geen champagne. Dat zei burgemeester Patijn op 25 november na afloop van een millenniumoefening met zeven omliggende gemeenten, aldus een bericht van het ANP.

Het persbureau meldde dat de oefening, die werd begeleid door het Crisis Onderzoek Team (COT), speciaal was gericht op de bestuurlijke afstemming en onderlinge communicatie. De bestuurders kregen van het COT een reeks kleine incidenten in de regio voorgeschoteld. Deze varieerden van een illegale houseparty in de kassen van Aalsmeer tot een verkeersongeluk in de IJ-tunnel, een gaslek in Amsterdam-Noord, electriciteitsuitvallen en muitende jongeren in het centrum.

Het centrum in de kelder van het stadhuis fungeert tijdens de millenniumnacht als zenuwcentrum voor de hele regio. Aan de proef deden politie, brandweer en de GG&GD en de burgemeesters van onder meer Diemen, Amstelveen, Aalsmeer, Uithoorn, Ouderkerk aan de Amstel, Haarlemmermeer en Abcoude mee. Ook hoofdofficier J. Vrakking van justitie was van de partij, net als alle stadsdeelvoorzitters en de directeuren van essentiele berijven zoals het waterleidingbedrijf en energieleverancier Nuon.

Op een bepaald moment waren er wel 50 mensen aanwezig. Burgemeester Patijn vond het prettig dat de uitvoerders bij de hand waren. Bij een oefening met de driehoek merkte hij dat er al communicatiestoornissen kunnen ontstaan als de uitvoerend commandant van de politie een kamer verderop zit. Maar ook bij deze oefening bleek volgens hem dat de communicatie discipline vergt. Tijdens de oefening bleek dat het noodnet functioneert. Voor de zekerheid is er ook nog een gemeentelijk noodnet en is er een groep koeriers achter de hand.

Bron: ANP

Deel: ' Geen nieuwjaarswensen vanuit Amsterdams crisiscentrum '