Gemeente Eindhoven

Persbericht: 6 januari 2000, no. 01.

Geen verbranding van bomen

Eindhoven haalt kerstbomen op van 10 tot en met 14 januari

De gemeente Eindhoven haalt in de week van 10 tot en met 14 januari kerstbomen op. De ophaaldagen lopen gelijk met de gewone huisvuilinzameling. De vuilniswagens rijden eerst langs voor de vuilniszak of de groene bak. Daarna rijden ze de route nog een keer om de bomen op te halen. Iedereen kan de boom dus naast de vuilniszak of groene bak zetten. Omdat de wagens twee rondes op n dag rijden, kan het wel laat in de middag of in het begin van de avond worden voor de boom wordt opgehaald. Bomen die langer zijn dan 2,5 meter worden niet meegenomen, tenzij in stukken gezaagd.

Geen kerstbomenverbranding
Al enkele jaren verbrandt Eindhoven geen kerstbomen meer. De verbrandingen veroorzaken namelijk veel luchtverontreiniging. De gemeente heeft zich onder andere door ondertekening van het Klimaatverbond verplicht deze vorm van luchtverontreiniging tegen te gaan. Daarom verbrandt de gemeente geen kerstbomen maar haalt ze huis-aan-huis op.

Versnipperen
De opgehaalde kerstbomen gaan naar een bedrijf, dat snoeihout versnippert. De houtsnippers worden gebruikt als afdekmateriaal in bijvoorbeeld plantsoenen.

Deel: ' Geen verbranding kerstbomen in Eindhoven '