Gemeente Deventer

Gehandicaptenvervoer of openbaar vervoer

De afdeling Wet Voorzieningen Gehandicapten (WVG) moet regelmatig aanvragen voor een taxipas voor met name oudere inwoners van Deventer, afwijzen omdat zij hier geen recht op hebben.

U hebt recht op een taxipas wanneer u:
a. geen gebruik kunt maken van het openbaar vervoer of b. de halte van het openbaar vervoer niet kunt bereiken.

Wanneer u in staat bent tenminste achthonderd meter in een rustig tempo te lopen, en de halte ligt binnen die achthonderd meter, dan gaat de afdeling WVG ervan uit dat de halte voor u bereikbaar is. U hebt dan ook geen recht op een taxipas.

Voor alle duidelijkheid wijst de gemeente u erop dat leeftijd geen reden is om een taxipas te verstrekken!

Sinds enige tijd bestaat in de omgeving van Deventer het ?Collectief Vraagafhankelijk Vervoer? (CVV). Hiermee kunt u binnen de regio Zuidwest Overijssel van uw huis naar uw bestemming reizen, het ?van deur tot deur vervoer?.

De kosten voor een ritje binnen de stad Deventer bedragen tot 1 januari 2002 vier gulden (1,82 euro); voor iedere openbaar vervoerszone meer betaalt u twee gulden (0,91 euro) extra. Bijvoorbeeld: een rit naar Heeten kost u tien gulden (4,54 euro) en een rit naar Olst acht gulden (3,63 euro).

Regiotaxipas

Door gebruik te maken van een Regiotaxipas krijgt u een forse korting op de ritprijs. Een rit in Deventer kost dan 2,50 gulden (1,13 euro). Voor iedere vervoerszone meer betaalt u 1,25 gulden (0,57 euro). Bijvoorbeeld: een rit naar Heeten kost dan 6,25 gulden (2,84 euro) en naar Olst vijf gulden (2,27 euro).

De regiotaxipas is voor 65-plussers gratis. Voor overige belangstellenden kost de pas 49 gulden (22,24 euro) per jaar.

U kunt de regiotaxipas aanvragen bij: Regiotaxi Salland, Postbus 4, 8100 AA Raalte.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de afdeling Wet voorzieningen gehandicapten, telefoon 693165.

Deel: ' Gehandicapten- of openbaar vervoer in Deventer '