Voor vragen over de inhoud van dit bericht:

Bureau Communicatie West-Veluwe Vallei (Harry Munniksma),

telefoonnummer 0318-688809 (E-mail: wvvvoorlichting@gelmidpol.nl)

Geslaagde bergingsoperatie,

ondanks veel tegenslag

Auto vermiste Doornenburger niet gevonden

Tot middernacht hebben de politie, de Arnhemse brandweer, een bergingsbedrijf uit Arnhem, Rijkswaterstaat en het Korps Landelijke Politiediensten dinsdag 27 juli samengewerkt om een aantal autowrakken in de Rijn te localiseren en te bergen. Dat gebeurde in het kader van het onderzoek naar een vermiste Doornenburg en twee mannen en een vrouw uit Polen. Hoewel de auto waarin zij reden niet is gevonden, is de actie voor het onderzoek toch waardevol. Een aantal "mogelijkheden" van vermissing, kunnen van de lijst worden weggestreept.

Op dinsdag 27 juli konden 3 personenauto's worden geborgen. Onder de John Frostbrug in Arnhem een Fiat, die van diefstal afkomstig bleek (sinds 1997). Bij Malburgen in Arnhem werd een oud type BMW boven water gehaald. Hiervan zijn geen kentekengegevens (meer) bekend, zodat daar onderzoek voor nodig is in het historisch archief van de Rijksdienst voor het Wegverkeer. Ter hoogte van de betonfabriek, nabij het Looveer in Huissen werd een zilverkleurige Opel personenauto gevonden, voorzien van Duitse kentekenplaten. Daarover zal kontakt met de Duitse politie worden opgenomen.

Tegenslag Het berginsteam werd gedurende de hele dag geconfronteerd met tegenslagen en de toch voortdurend sterke stroming van de rivier. Uiteindelijk heeft dat er ook toe geleid dat van de twee wrakken onder de John Frostbrug maar een wrak geborgen is. Van het tweede wrak brak een raamstijl af, waardoor berging vrijwel onmogelijk is geworden. Vast staat dat de auto leeg is en nadrukkelijk van een andere kleur en type dan het gezochte voertuig. De rechercheleiding besloot daarop dinsdagmiddag laat pogingen het voertuig te bergen te staken. De familie van de vermiste Doornenburger is in deze beslissing betrokken.

Stroming Naast losschietende kabels, werden met name de duikers geconfronteerd met de sterke stroming van de rivier. Zo'n 2,5 kilometer per uur, wat betekende dat de duikers soms met gordels van 20 kilo lood moesten duiken om onder water te kunnen blijven (normaal is zo'n 6 tot 7 kilo lood voldoende). En eenmaal bij een wrak konden de duikers slechts met een hand werken, de andere hadden ze nodig om zich aan het wrak vast te houden en niet af te drijven of verstrikt te raken in de verschillende lijnen.

Spectaculair Het bergen van een autowrak bij de betonfabriek in Huissen mag spectaculair genoemd worden. Nadat duikers een auto op 5 meter diepte en zo'n 15 meter uit de kant aantroffen, werd deze vastgemaakt aan een boot van Rijkswaterstaat, die het voertuig meters onder water naar de veerstoep van het Looveer sleepte. Daar kon een kraanwagen het voertuig verder bergen, echter niet nadat de auto onder water muurvast kwam te zitten tegen een betonnen rand. Uiteindelijk is de berger er met duikers in geslaagd met inzet van divers materieel en gebruik van al zijn vakmanschap om het voertuig toch op de wal te krijgen.

Verder onderzoek Hoewel het team uiteindelijk zocht naar de auto van de vermiste Doornenburger, is ze niet ontevreden over het resultaat van de bergingsactie. Met het aantreffen van de vier personenauto's (en de berging van drie), kunnen weer een aantal te onderzoeken onderwerpen van de lijst worden weggestreept. Daarmee is het team niet klaar! Er is nog steeds werk voor tien rechercheurs, die nog elke dag met de vermissing bezig zijn. Het team gaat dan ook gewoon door.

Dit is een mediabericht van Bureau Communicatie van de politieregio Gelderland-Midden, DISTRICT WEST-VELUWE VALLEI

Deel: ' Gelderland Auto vermiste Doornenburger niet gevonden '