rijksvoorlichtingsdienst

geloofsbrieven ambassadeurs ivoorkust, italië en vaticaanstad

07 februari 2012 ­ 16:28

rvd, nr. 30

hare majesteit de koningin zal woensdag 8 februari a.s. op paleis noordeinde in den haag ter overhandiging van hun geloofsbrieven achtereenvolgens ontvangen de ambassadeur van de republiek ivoorkust, z.e. hamza sallah ben abd-el-kader, de ambassadeur van de italiaanse republiek, z.e. francesco azzarello, en de ambassadeur van de heilige stoel/vaticaanstad, z.e. monseigneur andré dupuy.
de ambassadeurs worden opgehaald en begeleid door een kamerheer van de koningin. de koningin stelt daartoe aan elke ambassadeur een galarijtuig ter beschikking en, indien van toepassing, een zogenoemd blauw rijtuig voor de ambassadestaf. de rijtuigen worden getrokken door twee paarden. het galarijtuig wordt voorafgegaan door twee bijrijders in galatenue. voor en achter elke stoet rijden twee ruiters van de bereden marechaussee in gala-uniform. het kledingvoorschrift voor de ambassadeurs is jacquet of nationale dracht.
bij paleis noordeinde staat een erewacht en een militaire kapel opgesteld. de erewacht bestaat uit een commandant en twee detachementen van 11 afdeling rijdende artillerie, 1e batterij. de muziek wordt verzorgd door het fanfarekorps koninklijke landmacht bereden wapens. bij de ingang van het paleis staan twee ereposten van de koninklijke marechaussee brigade den haag. na een eresaluut van vier roffels en het volkslied van het land van de ambassadeur volgt een inspectie van de erewacht, waarna de ambassadeur met gevolg binnentreedt.

Deel: ' Geloofsbrieven ambassadeurs Ivoorkust, Italië en Vaticaanstad '