Ingezonden persbericht

"Gemanipuleerde" foto's laten illegale kokkelvisserij zien

Aangifte tegen secretaris kokkelsector wegens smaad

VLIELAND, 20030219 -- Een fotoserie gemaakt door de bekende natuurfotograaf Martijn de Jonge toont illegale kokkelvisserij onder Vlieland aan. Dit blijkt uit een vergelijking met de vergunningen door de Stichting Wilde Kokkels. De foto's laten zien hoe een kokkelschip in een beschermd natuurgebied aan het vissen is. De stichting heeft aangifte gedaan bij de Algemene Inspectiedienst.

Wilde Kokkels heeft tevens aangifte gedaan tegen de Productenorganisatie Kokkelvisserij wegens smaad. Jaap Holstein, de secretaris van de Producentenorganisatie, beschuldigt de stichting van het bewust bewerken van de foto's en het manipuleren van feiten. Wilde Kokkels vindt de beschuldigingen van Holstein dermate ernstig dat ze zich genoodzaakt ziet om aangifte te doen. De politie heeft de zaak in behandeling.

Martijn de Jonge heeft op 16 januari foto's gemaakt van een vissende kokkelboot bij het Westerveld op Vlieland. Na bestudering van de vergunningen blijkt nu dat deze boot, de OD4, een beschermde kokkelbank aan het opvissen is. De kokkelsector mocht in januari op een viertal banken vlak onder het eiland vissen. De kokkelbank met het nummer 95 bleef echter gewoon verboden voor bevissing.

De nu weggeviste kokkelbank was gereserveerd als voedsel voor de vogels. Nu de sector deze bank illegaal heeft weggevist is de laatste Vlielandse wadplaat met voldoende voedsel voor vogels verdwenen. De stichting Wilde Kokkels vreest dan ook voor ernstige vogelsterfte op het eiland. Uit recente tellingen van de Fryske Feriening foar Fjildbiology en SOVON blijkt inderdaad dat de aantallen Kanoeten rond Vlieland sterk achteruit zijn gegaan.

Volgens Martijn de Jong, woordvoerder van Wilde Kokkels, toont het illegaal vissen het failliet van het huidige beleid aan. "Het huidige systeem is gebaseerd op een combinatie van voedselreservering en gesloten gebieden. Dit schip was op klaarlichte dag vlak onder het dorp illegaal aan het vissen. Als een visser dit al durft kan je je afvragen hoe veilig de gesloten gebieden midden op de Waddenzee zijn. Het zou Holstein sieren als hij toegeeft dat de vissers de wet overtreden in plaats van ons te betichten van het manipuleren van bewijsmateriaal".

Het is de tweede keer dat de vissers betrapt worden op het vissen in beschermd gebied. In oktober 2001 hebben een viertal schepen kokkelbanken in terreinen van Natuurmonumenten op Texel weggevist. De vissers kregen een boete van 1000 gulden, terwijl de geschatte opbrengst ongeveer 1 miljoen gulden was.

Deel: ' "Gemanipuleerde" foto's laten illegale kokkelvisserij zien '