De gemeente Amsterdam wint de WebWijzer Award November 1999

VOORBURG, 17 NOVEMBER 1999. De website van de gemeente Amsterdam heeft de twaalfde WebWijzer Award gewonnen. De uitgebreide site van de hoofdstad is volgens de jury op een intelligente en interactieve wijze toegankelijk g emaakt. De WebWijzer Award is een prijs die een vakjury maandelijks toekent aan sites van overheden, musea en archiefdiensten. De prijs is ingesteld door minister van Boxtel die op 2 december de WebWijzer Award 1999 zal u itreiken op een congres in de Grote Kerk van Den Haag.

De site van de gemeente Amsterdam heeft een aangename indeling die op een klantvriendelijke manier door vrijwel de gehele site is doorgevoerd. Vanaf iedere pagina in de site weet de bezoeker, door een heldere navigatiestr uctuur en het gebruik van duidelijke kleuren in de vormgeving, in welk deel van de site hij zich bevindt. Vanaf iedere pagina kan de bezoeker belangrijke andere onderdelen van de site bereiken. De sitemap is hierbij nog e en extra mogelijkheid om snel bij de gezochte informatie te komen.

De site is buitengewoon veelomvattend waardoor bezoekers er terecht kunnen voor de meest uiteenlopende dienstverlening. Verschillende gemeentelijke diensten bieden er nu al een deel van hun dienstverlening aan. Wordt een dienst nog niet digitaal verleend, dan krijgen belangstellenden er in ieder geval wel veel en goede informatie over. Ook bestuursinformatie en uitleg over procedures is uitgebreid aanwezig. Raadsleden krijgen een gezicht en profiel in de rubriek 'Raadsleden privé, waar raadsleden, voorzien van een foto op enkele persoonlijke vragen antwoord geven.

De site bevat niet alleen maar typische overheidsinformatie, zo kan de bezoeker door het invullen van een straatnaam en huisnummer op de kaart van Amsterdam zien waar hij moet zijn. Desgewenst kan de bezoeker in- en uitzo omen of de kaart afdrukken voor later gebruik. Ook bevat de site informatie over onder andere wonen en werken, toerisme en vervoer in Amsterdam waarbij ook verwijzingen zijn naar relevante andere websites.

De jury

De jury van de WebWijzer Award is ingesteld in het kader van het project Communicatie Overheid - Burger (COB) door

Minister R.H.L.M. van Boxtel, belast met het over-heidsinformatiebeleid. Het project COB is onderdeel van het 'Actieprogramma Elektronische Overheid'.

De jury werkt volstrekt onafhankelijk en bestaat uit Dieuwke Aberson (projectleider ambassadeurs Seniorweb), Michel Marijnen (burgemeester gemeente Roosendaal en voorzitter commissie Informatiebeleid, Beleidsanalyse en Au tomatisering van de VNG), Matt Poelmans (programmaleider Overheidsloket 2000 en oud-wethouder Oegstgeest), Casper Van Riet (communicatieadviseur Consumentenbond), Frans Weerts (journalist en web-coördinator Binnenlands Be stuur) en juryvoorzitter Peter van der Wel (directeur stichting Electronic-highway Platform Nederland).

Eerder ging de WebWijzer Award naar de Museumserver (oktober 1999), de Boetebase van het Openbaar Ministerie (september '99), de gemeente Hoogeveen (augustus '99), de Cultuurzone Rotterdam (juni '99), de bibliotheek Apeld oorn (mei '99), Statline van het Centraal Bureau van de Statistiek (april '99) het Jongerenloket van de Belastingdienst (maart '99), de Eerste Kamer (februari '99), de informatiesystemen PIGA en BISA van de gemeente Amste rdam (januari '99) en Het Limburgs historisch en volkskundig Museum Venlo (december '98).

Meer informatie

Voor meer informatie over het rapport en de jury van de WebWijzer Award kunt u contact opnemen met Peter van der Wel, voorzitter van de Jury, jury@webwijzer.net, 070 - 3006 100 (06 - 558 533 16). U kunt ook een kijkje nemen op de website van de jury: http://www.jury.webwijzer.net

Voor meer informatie over de site van de gemeente Amsterdam kunt u terecht bij Egbert Wolf 020 552 3262, e.wolf@amsterdam.nl. De gemeente Amsterdam is te vinden op http://www.amsterdam.nl.

De WebWijzer Award is gelieerd aan de WebWijzer. De WebWijzer bevat verwijzingen naar functionaliteiten op sites van overheden en culturele instellingen die bijzonder zijn in de zin dat ze vernieuwend, verassend, bijzonder of juist voor iedere organisatie haalbaar zijn: http://www.webwijzer.net

Deel: ' Gemeente Amsterdam wint WebWijzer Award November 1999 '