Gemeente Leiden

Anderhalf miljoen voor ondernemers met frisse ideeën

Suikeroom van nieuwe bedrijven

ECONOMISCHE EN SOCIALE ZAKEN - Leiden is misschien geen Silicon Valley, maar er zijn genoeg frisse ideeën en commerciële denkers. Bovendien zijn er - heel belangrijk - fondsen om nieuwe bedrijven een duwtje in de rug te geven.

De Stichting Nieuwe Bedrijvigheid, waaraan de gemeente Leiden deelneemt, is zo'n suikeroom voor startende ondernemers. Van 1999 tot aan 2002 heeft de Stichting Nieuwe Bedrijvigheid in de regio's Rijnland en Haaglanden 1,5 miljoen gulden te besteden aan professionele ondersteuning voor nieuwkomers. Wat moet je als ondernemer in je mars hebben om voor zo'n subsidie in aanmerking te komen? 'Je bedrijf moet commercieel levensvatbaar zijn', zegt Madelon Martens, beleidsadviseur Economische Zaken bij de gemeente. 'Dat wil zeggen, je bedrijf moet naderhand ook zonder financiële ondersteuning verder kunnen. Anders heeft het geen zin.' Verder moet de startende onderneming in de loop der tijd extra arbeidsplaatsen opleveren ten behoeve van werkgelegenheid in de regio. En ten slotte moet het bedrijf vernieuwend zijn. Het moet om een bedrijf gaan waarvan er nog geen is. Een subsidie voor banketbakker A. moet niet ten koste gaan van banketbakker B.

Vizier
Madelon Martens zit namens de gemeente Leiden in het bestuur van de Stichting Nieuwe Bedrijvigheid. 'Maar ik doe dat niet alleen', zegt ze, 'In het bestuur zitten ook andere gemeenten en commerciële partijen. Samen kiezen we de meest belovende ondernemingen uit. Die krijgen dan gesubsidieerd advies van het adviesbureau K+V.' Het afgelopen jaar zijn in totaal veertien subsidieaanvragen gehonoreerd. Daarvan komen er vijf uit de regio Rijnland en twee uit Leiden: Trezorix, dat onder meer de computerspellen maakt voor museum Naturalis en Base Clear, dat DNA-onderzoek verricht. Als het aan Martens ligt neemt het aantal nieuwe bedrijven in de komende twee jaar nog flink toe. Ook Hub Jongen van adviesbureau K+V doet zijn best om interessante starters in het vizier te krijgen. 'Een nieuw bedrijf kan maximaal twaalf adviesdagen krijgen', legt Jongen uit. 'Wij helpen mensen bijvoorbeeld met het opstellen van een businessplan, en dat heb je weer nodig om bij de bank financiering los te peuteren.'

Financiële bril
Hans Nederbragt is enthousiast over advies dat zijn bedrijf Trezorix van K+V kreeg. 'Kijk, ik wist al wat ik wilde verkopen, hoe de markt voor mijn product eruit zag en welke omzet ik wilde halen. Maar hoe je al die factoren precies met elkaar in verband brengt Daar hebben ze me enorm mee geholpen. De adviseurs van K+V kijken met een financiële bril naar je bedrijf: is het marketingmodel wel in orde? En het organisatiemodel? En vooral, sluiten al die modellen wel aan op elkaar?'

Bollebozen
Via het Internet levert Trezorix informatie voor 'werkstukkenmakers, natuuronderzoekers en hooggeleerde bollebozen'. Nederbragt is - zo zegt hij zelf - gek op spelletjes en Internet. Trezorix is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de Natuurdatabase van het splinternieuwe museum. Mensen kunnen die database binnenkort op het Internet raadplegen en van alles leren over de natuur. Verder maakt hij met zijn bedrijf Trezorix alle spelletjes in Naturalis. Die zijn ondertussen zo populair dat kinderen er niet meer zijn weg te slaan. Nederbragt is vooral trots op het Speurspel: 'Kinderen krijgen allemaal een chipkaart en daarmee moeten ze vervolgens in elke zaal inloggen en meerkeuzevragen beantwoorden. De antwoorden zijn in diezelfde zaal te vinden, vandaar Speurspel.'

Informatie over Naturalis, en gemaakt door Trezorix, is te vinden op https://www.naturalis.nl
De natuurdatabase is te vinden op https://naturalis.kennisnet.nl
De Stichting Nieuwe Bedrijvigheid is een provinciaal project dat startende of doorstartende bedrijven adopteert, die werkgelegenheid bieden voor hoger opgeleiden. In het bestuur van de Stichting zitten vertegenwoordigers van de gemeenten Leiden, Den Haag, Rijswijk, Delft en de VSB-bank, Deloitte&Touche, Luba uitzendbureau, makelaar Kamerbeek Nieboer, Syntens, Energie Delfland en de Vereenigde Octrooibureaux. De Stichting maakt een selectie uit de bedrijven die zich voor professionele ondersteuning hebben aangemeld. Om in aanmerking te komen voor deze ondersteuning moet een bedrijf vernieuwend zijn en de werkgelegenheid bevorderen. Het Rotterdamse adviesbureau K+V helpt de bedrijven met het opstellen van onder meer businessplannen en marketingplannen. Dit advieswerk wordt in eerste instantie door de Stichting Nieuwe Bedrijvigheid betaald; pas wanneer de ondernemer na anderhalf jaar succesvol blijkt, moet het een deel van de advieskosten terugbetalen. Om ook voor gefinancierd advies in aanmerking te komen, kunt u contact opnemen met K+V (010-4132177).

Het Speurspel in Naturalis wordt gemaakt door het jonge bedrijf Trezorix. De nieuwkomer kreeg via de Stichting Nieuwe Bedrijvigheid een duwtje in de rug. Foto: Wim van Noort.

Deel: ' Gemeente Leiden schenkt geld aan startende ondernemers '