Novem

26-May

Wijk bij Duurzaam brengt lokale duurzame ontwikkeling dichterbij

Gemeentebestuurders bouwen in een dag duurzame gemeente.

In de RAI gingen 26 mei 1999 ruim 250 gemeentebestuurders de uitdaging aan om in een dag een duurzame droomgemeente te bouwen. Zij deden dit op het symposium Wijk bij Duurzaam, georganiseerd door Novem (Nederlandse onderneming voor energie en milieu bv). Onder leiding van 'burgemeester-voor-een-dag' Pim-Fortuyn, wordt besloten over concrete duurzaamheidsprojecten voor gemeenten, zoals het bouwen van een windturbine, duurzame woningbouw en het efficiënter maken van verkeer en vervoer. De inzet is deze projecten ter plekke nog te realiseren.

Daarnaast ontvangt de gemeente Etten-Leur de prijs voor gemeente die het hoogst scoort op de Energie Prestatie op Locatie (EPL)-monitor. "Etten-Leur laat zien dat gemeenten vaak veel meer kunnen om duurzaamheid te ontwikkelen, dan zij zichzelf realiseren," zei EZ-minister Jorritsma in haar felicitatieboodschap via een video. Challenge
Binnenkort kunnen alle gemeenten zelf hun prestaties op gebied van duurzaamheid meten en vergelijken met andere gemeenten dankzij de op het symposium geïntroduceerde benchmark voor gemeentelijk energiebeleid: De Challenge.

Energy Awards '99
Prestaties op dit gebied worden ook beloond: dit jaar worden voor de tweede keer de Energy Awards uitgereikt aan gemeenten die aansprekende projecten realiseren. Tijdens het symposium werden gemeenten opgeroepen projecten in te dienen voor de prijs die in het najaar wordt uitgereikt.

Verder bouwen
Tijdens het symposium van 26 mei 1999 verdiepten de
gemeentebestuurders zich in een scala van vraagstukken rond duurzame ontwikkeling die in hun eigen gemeenten spelen. Alle gemeentelijke aspecten van duurzame ontwikkeling op het gebied van energie, toegepast in bouwen, wonen, werken, verkeer en beleid komen aan de orde.
De dag start met een raadsdebat waar over ambities en concrete projecten wordt besloten. De beslissingen die daar worden genomen, worden uitgewerkt tijdens het middagprogramma in workshops, rondleidingen over de Sustain beurs en tijdens een informatie- en netwerkmarkt op het dorpsplein. De finale laat de concrete resultaten zien van een dag bouwen aan de ideale duurzame gemeente. Vervolgens wordt Wijk bij Duurzaam opgeheven: het Wijk bij Duurzaam-bord valt in bouwstukken uiteen die elke gemeentebestuurder mee kan nemen om Wijk bij Duurzaam voort te bouwen in zijn/haar eigen gemeente.

Bron: Novem

Inge Toussaint, Novem, tel. 030 - 2393 614