AutoRai

General Motors en Honda komen motoren-uitwisseling overeen 21-12-99. Tokio Honda Motor Co., Ltd. en General Motors Corp. (GM) hebben vandaag hun plannen aangekondigd voor een overeenkomst om motoren uit te wisselen, als een eerste stap in een nieuwe verstandhouding die in de toekomst zou kunnen leiden tot een samenwerking op andere gebieden. Honda zal GM voorzien van geavanceerde V-6 Ultra Low Emission Vehicle (ULEV) motoren en automatische versnellingsbakken. Tegelijkertijd zal Isuzu Motors Ltd., voor 49 procent eigendom van GM, Honda voorzien van dieselmotoren die voornamelijk in Europa zullen worden aangeboden. GM en Honda zullen ook de mogelijkheden bespreken voor een toekomstige samenwerking op technologisch en zakelijk gebied. Potentiële mogelijkheden behelzen recycling in Europa en de productie van onderdelen die over de gehele wereld een toepassing zullen kunnen vinden. De overeenkomst houdt niet in dat één van de twee partijen een aandelenbelang neemt in de andere partij, maar dat beide partijen voort zullen gaan met eigen technologische ontwikkelingsactiviteiten. GM heeft een welverdiende reputatie waar het technologisch en industrieel leiderschap betreft. Deze gesprekken vormen het eerste deel in het onderzoeken van wederzijdse raakvlakken waarvan onze klanten in de toekomst zullen kunnen profiteren, verklaarde Hiroyuki Yoshino, president en CEO van Honda Motor Co., Ltd. Honda gaat door op de ingeslagen weg van een onafhankelijk autoproducent. Deze relatie zal ons vermogen versterken om op deze weg voort te gaan. G. Richard Wagoner, Jr., president en chief operating officer General Motors, verklaarde dat de nieuwe verbintenis de agressieve strategie weergeeft van GM om zo snel mogelijk de beste mogelijkheden te benutten die zich wereldwijd voordoen om innovatieve producten op de markt te brengen. Wij hebben zeer veel bewondering voor met name de technische achtergrond van Honda, verklaarde hij. Samen kunnen wij onze krachten bundelen om toekomstige technologieën te ontwikkelen. General Motors Corp. is de grootste automobielfabrikant ter wereld. GM ontwerpt, fabriceert en verkoopt wereldwijd automobielen, trucks, motoren, transmissies en locomotieven. GM produceert jaarlijks 8,6 miljoen motoren en 7,4 miljoen transmissies. General Motors automobielen worden in bijna 190 landen verkocht en het bedrijf heeft in meer dan 50 landen productie faciliteiten, waarbij aan 391.000 mensen werkgelegenheid wordt geboden. Honda ontwerpt, fabriceert en verkoopt wereldwijd automobielen, motorfietsen en krachtbronnen. Honda is de grootste motorenproducent ter wereld, met een jaarlijkse productie van meer dan 10 miljoen motoren voor deze drie productlijnen, inclusief de verkoop aan andere fabrikanten. Honda beschikt over 100 productie faciliteiten in 33 landen en verschaft werkgelegenheid aan 125.000 medewerkers wereldwijd.

Deel: ' General Motors en Honda komen motoren-uitwisseling overeen '