Ingezonden persbericht

Stichting wil er 15.000 van laten bouwen

GESCHAKELDE WONING BESTE ONTWERP VOOR MENSEN MET SCHIZOFRENIE

Delft, 9 juli 2005 - Hij is nu nog student aan de TU in Delft, maar het is heel goed mogelijk dat Jurriaan de Bruijn over niet al te lange tijd 15.000 huisjes van zijn eigen ontwerp ziet staan als hij een tochtje door Nederland maakt. Dat is althans het streven van de Stichting Huisjes. De stichting wees De Bruijn aan als winnaar van een ontwerpwedstrijd onder studenten bouwkunde voor een woning die helemaal is toegesneden op mensen met schizofrenie. Aan de wedstrijd was een geldbedrag van 5.000 euro verbonden.

In zijn ontwerp gaat De Bruijn (27) uit van een reeks geschakelde woningen, die middels een gedraaid dak aan de ander zijn verbonden. De woningen zijn zo gebouwd dat ze de patient naar buiten toe alle privacy geven, maar de andere kant juist ruimte laat voor contact met andere bewoners. Daarmee geeft De Bruijn op een knappe manier invulling aan de vraag die de Stichting Huisjes had gesteld: 'Waar zou men zich, zo kwetsbaar, het liefst bevinden? Wat is een prettige omgeving, een prettig huisje voor iemand met schizofrenie?"

De stichting is een initiatief van Gijs Francken, voorzitter van patientenvereniging Anoiksis en Ria van der Heijden, die twintig jaar geleden aan de wieg stond van Ypsilon, de vereniging voor familieleden van mensen met schizofrenie of een psychose. De stichting wil op een praktische wijze iets doen aan de erbarmelijke omstandigheden waaronder veel mensen met schizofrenie momenteel zijn gehuisvest. Velen van hen zijn langdurig aangewezen op psychiatrische zorg en wonen als gevolg daarvan op een -vaak verouderde- langverblijfafdeling van een psychiatrisch ziekenhuis. Anderen hebben onder druk van de vermaatschappelijking een goedkope woning in de stad geaccepteerd, waar ze drie-hoog-achter vereenzamen. Voor die groep hoopt de stichting de nieuw ontworpen huisjes te bouwen, met name op terreinen van psychiatrische ziekenhuizen omdat daar relatief goedkoop kan worden gebouwd. Liefst al in september wil de stichting beginnen met het prefabriceren van de huisjes.

Alle inzendingen moesten voldoen aan een hele serie eisen: ze moesten rekening houden met de kwetsbaarheid van mensen met schizofrenie, maar daarnaast passen binnen de bouwkundige eisen van het College Bouw en bovendien betaalbaar zijn. De beoordeling 'was een rampenplan', aldus juryvoorzitter Ria van der Heijden: "De inzendingen waren van een zo hoge kwaliteit, dat het lastig kiezen was." De Bruijn liet uiteindelijk vier andere inzenders achter zich door met een ontwerp te komen waaruit volgens de jury een groot begrip voor de doelgroep sprak. "Het is een heel zuiver plan, waar de psychologie het meest wordt verbonden met de architectuur. Hij is erin geslaagd hieraan de juiste expressie te geven in een heel verfijnd ontwerp", aldus het juryrapport. Bianca Man kreeg een eervolle vermelding voor "het meest liefdevolle, sensitieve ontwerp".

"Het ging eigenlijk vanzelf", reageerde een beduuste Jurriaan de Bruijn nadat hij de prijs van 5.000 euro in ontvangst heeft genomen. Voor hij begon te schetsen had hij inspiratie opgedaan op het terrein van psychiatrisch ziekenhuis Dijk en Duin in Bakkum, dat in de prijsvraag model had gestaan. Het terrein was groter dan hij had gedacht, maar toch werd hij treurig van wat hij er zag. "Stel je voor: allemaal volwassen patienten, 50-plussers vaak, en niemand heeft iets voor zichzelf, alles is gezamenlijk. Ik wilde iedereen een eigen huis geven, maar tegelijk voorkomen dat mensen vereenzamen."

Daarin is hij uitstekend geslaagd, vond Birgit de Bruin, architecte en zelf dochter van iemand met schizofrenie. Samen met Dorien van Beek, manager huisvesting GGZ Noord-Holland noord en beide twee initiatiefnemers van de Stichting Huisjes had zij de jury gevormd die de inzendingen had beoordeeld. In compacte bewoordingen gaf ze een toelichting op de keuze: "Het hof waarin op heel natuurlijke wijze zowel openheid als geslotenheid ontstaat verbonden door 1 dak, wat zeer subtiel bestaat uit voor ieder huis een eigen dak annex luifel. Het ontwerp kent verschillende plekken en sferen, waaronder een kleine intieme slaapkamer binnenshuis, maar toch vormen ze samen 1 ruimte, waardoor het overzichtelijk en compact en beheersbaar blijft."

Inmiddels hebben de eerste instellingen belangstelling getoond voor het idee van de stichting Huisjes.

Voor het winnende ontwerp: Zie het origineel

_______________________________

Deel: ' Geschakelde woning beste ontwerp voor mensen met schizofrenie '