Internet-strategie vraagt om herziening van taken en verantwoordelijkheden

's Hertogenbosch, 24 juni 1999 - SAP maakt bekend dat de SAP Executive Board de verantwoordelijkheden van de vijf leden heeft aangepast aan de onlangs door het bedrijf aangekondigde Internet-strategie, mySAP.com. De nieuwe structuur van de Executive Board is een afspiegeling van de geleidelijke transformatie van SAP, van een 'single product' onderneming die software levert voor de automatisering van bedrijfsprocessen, tot een leverancier van verschillende oplossingen, diensten en producten, die ondernemingen voorziet van de middelen om succesvol te opereren binnen de Internet-economie.

Deze aanpassing van de SAP executive board bevestigt de richting die het bedrijf met de mySAP.com Internetstrategie is ingeslagen, waarbij de focus wordt verschoven van traditionele, product-specifieke en regionale verant-woordelijk-heden, naar een aanpak die duidelijk gericht is op wereldwijde SAP-oplossingen voor virtuele marktplaatsen en voor Extended Enterprise Resource Management, klant- en partnerrelatiebeheer, diensten en outsourcing. In overleg met de Raad van Commissarissen van het bedrijf, zijn de verantwoordelijkheden als volgt verdeeld:

Hasso Plattner
Co-chairman, CEO en co-founder Hasso Platner behoudt de algemene verantwoordelijkheid voor het mySAP.com initiatief. Zijn belangrijkste aandachtspunten zijn marketing, communicatie en public relations. Karl-Heinz Hess, lid van de uitgebreide management board van SAP AG, neemt de verantwoordelijkheid over voor de ontwikkeling en implementatie van de mySAP.com-oplossingen. Hij rapporteert rechtstreeks aan Hasso Plattner.

Henning Kagermann
Co-chairman en CEO Henning Kagermann, die zijn functie deelt met Hasso Plattner, is verantwoordelijk voor de wereldwijde belangen van SAP in Europa, Azië & de Pacific, en Noord, Midden en Zuid Amerika. Onder deze verantwoordelijkheid vallen verkoop, consultancy en klantenrelaties. Kagermann is tevens verantwoordelijk voor de ontwikkeling van klant-specifieke oplossingen binnen de context van mySAP.com. Hij zal tevens de coördinatie leiden van de regionale en verticale zakelijke markten. Kevin McKay, CEO en president van SAP America en lid van de management board van SAP AG, rapporteert rechtstreeks aan Henning Kagermann.

Claus Heinrich
Claus Heinrich, lid van de executive board, is nu verantwoordelijk voor alle toekomstige ontwikkelingen van de SAP R/3-kernoplossing, dat een onontbeerlijke structuur biedt aan ondernemingen om optimaal te kunnen profiteren van de nieuwe mogelijkheden die het Internet biedt. De voor Internet-geschikte SAP-oplossingen voor de uitgebreide toeleverings-keten binnen en tussen ondernemingen, bestaat uit de R/3-kernapplicaties en supply chain managementproducten voor de toeleveringsketen, zoals de SAP Advanced Planner and Optimizer (SAP APO).

Peter Zencke
Peter Zencke, lid van de executive board, is verantwoordelijk voor de SAP-oplossingen voor het beheren van klanten- en partnerrelaties. Dit betreft onder andere SAP Customer Relationship Management (SAP CRM) en nieuwe e-commerce producten, zoals SAP Business-to-Business Procurement (SAP B2B Procurement) en SAP Business-to-Business Selling (SAP B2B Selling). Met deze producten is het mogelijk om eenvoudige, real-time bedrijfsprocessen tussen aan elkaar gelieerde partners te implementeren. Peter Zencke is tevens verantwoordelijk voor de coördinatie van het SAP Labs Global Development Network en de hieraan gerelateerde onderzoeksinspanningen.

Gerhard Oswald
Gerhard Oswald, lid van de executive board, is verantwoordelijk voor het complete dienstenprogramma van SAP. Hieronder vallen training, preventief onderhoud en diensten in het kader van TeamSAP Support, en tevens outsourcing via web-hosting en het certificeren van outsourcing partners.

De nieuwe verantwoordelijkheden van de leden van de executive board hebben betrekking op de wereldwijde operaties van SAP en zijn met ingang van vandaag effectief. De bestaande marktoriëntatie van SAP naar industrie-segmenten, die tot uiting komt in wereldwijde Industry Business Units (IBUs) die rapporteren aan leden van de executive board, blijft ongewijzigd.

MySAP.com - De Internet-strategie van SAP
MySAP.com is de Internet-strategie van SAP, waarmee markten gecreëerd kunnen worden waarbinnen bedrijven onderling kunnen samenwerken, en waarmee dynamische relaties tussen ondernemingen kunnen worden gerealiseerd. De mySAP.com-strategie bevat vier sleutelelementen: mySAP-Employee Workplace (een gepersonaliseerde, taak-gebaseerde gebruikersinterface); mySAP.Business Scenarios (producten voor het Internet en intranet); het SAP-portaal www.mySAP.com ; en SAP-applicaties die op een web-server kunnen worden gedraaid. Gecombineerd vormen de mySAP.com-producten, -oplossingen en -diensten een strategie waarmee de kracht van het Internet binnen het bereik van iedere medewerker komt, en waarmee een onderneming concurrerender kan opereren door deel te nemen aan de e-commerce markt.
Over SAP
SAP is wereldwijd marktleider in bedrijfsbrede zakelijke software. De software en diensten van SAP maken van een organisatie een geïntegreerd geheel dat alle bedrijfsonderdelen bestrijkt, van de financiële administratie en de personeelsafdeling tot de productie, verkoop en distributie. Deze integratie maakt het voor bedrijven mogelijk hun ketens te optimaliseren, de banden met hun klanten te versterken en betere beleidsbeslissingen te nemen om zo een voorsprong te nemen op de concurrentie. Het in 1972 opgerichte SAP is gevestigd in het Duitse Walldorf. Meer informatie over SAP kunt u vinden via Internet: https://www.sap.com/.

Dit bericht en andere persberichten zijn te vinden op: https://www.sap.com/netherlands/pers/.

Deel: ' Gewijzigde verantwoordelijkheden SAP Executive Board '