Vereniging Bemiddeling Onroerend Goed

28-05-2002
Gezinnen kopen minder huizen

AMSTERDAM - De belangstelling van gezinnen om een huis te kopen is de laatste jaren sterk verminderd. Dat blijkt uit een onderzoek van het OTB, het onderzoeksinstituut van de TU Delft. Waren twee jaar geleden nog 700.000 bovenmodale huishoudens van plan te verhuizen, vorig jaar was dat gedaald tot 500.000.

Ouderen en welvarende gezinnen zijn het voorzichtigst op de woningmarkt, terwijl jongeren eerder geneigd zijn te verhuizen. Deze laatste groep zit echter met het probleem dat er voor hun bijna geen woningen beschikbaar zijn, juist omdat die ouderen blijven zitten waar ze zitten. Daardoor vindt er bijna geen doorstroming plaats.

Voor een huis op het platteland hebben woningzoekers gemiddeld 40 procent meer over dan voor een vergelijkbare woning in het centrum van de stad, maar die zijn lastig te vinden omdat het merendeel van de nieuwbouw appartementen betreft.

Projectontwikkelaars vinden dat de gemeenten meer luxe woningen in hun bouwplannen moeten opnemen. Ouderen zouden dan meer geneigd zijn te verhuizen naar die woningen, waardoor de woningen van ouderen beschikbaar komen voor starters op de woningmarkt. Alleen zo zou de doorstroming weer op gang kunnen komen, zo stellen de projectontwikkelaars. (bron: Woonkrant)