Glasvezeluitrol in Nederland versnelt ondanks kredietcrisis

Glasvezel passeert nu 349 duizend woningen en 1 miljoen woningen per December 2011

HILVERSUM, 20090604 -- Stratix Consulting BV heeft een nieuw rapport uitgebracht over de stand van de Nederlandse glasvezelmarkt. Nederland is op dit moment n van de weinige landen in Europa waar daadwerkelijk glasvezel naar de woning (Fibre-to-the-Home) wordt aangelegd. Het aantal huishoudens waar een glasvezelaansluiting kan worden verkregen is gegroeid van 188 duizend aan het eind van het eerste kwartaal in 2008 naar 349 duizend eind maart 2009, een groei van 85% in n jaar.

216 duizend woningen uitgerust met glasvezel tot in de meterkast
Van de 349 duizend woningen waar glasvezel op zijn minst tot aan de voordeur is aangelegd is heeft 62% een werkende aansluiting tot in de meterkast (216 duizend woningen) en kan diensten direct afnemen. Dit is een toename van 52% vergeleken met de 142 duizend woningen waar dit mogelijk was in Maart 2008.

Tot voor kort hielden de meeste FTTH-aanbieders, in hoofdzaak niet op de beurs genoteerde ondernemingen, hun werkelijke aantal actieve abonnees geheim. Gedetailleerde gegevens waren lastig te verkrijgen, ook omdat bedrijven met beursnotering deze gegevens afschermden door ze te vermengen met andere bedrijfscijfers.

Aantal daadwerkelijke actieve FTTH-abonnees groeit met 65% op jaarbasis
Een team van Stratix Consulting is in staat geweest het aantal actieve gebruikers op te sporen voor vrijwel alle projecten van enige omvang, aan de hand van lokale persverklaringen en andere publieke bronnen. Op basis van deze data kunnen wij stellen dat het aantal actieve abonnees is gegroeid van tenminste 84 duizend in het eerste kwartaal van 2008 naar 139 duizend aan het eind van het eerste kwartaal van 2009, een groei van 65% op jaarbasis.

Stratix constateert dat de de glasvezelsector de productie in 2009 sterk opschaalt en dat er in weerwil van de kredietcrisis, regelmatig nieuwe projecten worden gelanceerd in andere steden en gemeenten.

Meer gedetailleerde gegevens per provincie en gemeente over de Nederlandse glasvezelmarkt, met Stratix' verwachtingen en opinies kunnen worden gevonden in een rapport voor download op: www.stratix.com/ftth.php

Deel: ' Glasvezeluitrol in Nederland versnelt ondanks kredietcrisis '