Klik hier voor behr.nl

03/10/2002

De koning van het gedistilleerd De oudste en duurste Schotse whisky

Glenfiddich Rare Collection 1937

Na 64 jaar rijpen is 's werelds oudste en duurste Schotse whisky op de markt gekomen -
de Glenfiddich Rare Collection 1937.

Er komen slechts 61 flessen van deze exquise single malt whisky op de markt, voor 10.000,- per fles (wat gelijk staat aan 699,- per glas).

De Glenfiddich Rare Collection 1937 kwam tot leven op een zomerdag in 1937. Het eikenhouten vat 843, handgemaakt door distilleerderij Coopers, werd gevuld vanuit de distilleerketels van de Glenfiddich Distillery in Dufftown, Schotland. Daar is het vervolgens ook opgeslagen om te rijpen.

Vaak hebben whisky's van deze leeftijd hun kracht verloren. Maar dze whisky is uitzonderlijk. Hij is langzaam gerijpt, waardoor hij een uniek karakter heeft ontwikkeld. Door zijn geweldige toffee-caramel- en kaneelgeur, chocolade- en stroopsmaak en een unieke, rijke walnootkleur is de Glenfiddich Rare Collection 1937 een uitzonderlijke whisky. Complex, subtiel en karaktervol.

Vat 843 heeft 64 jaren en talrijke monumentale wereldgebeurtenissen doorstaan: de Tweede Wereldoorlog, de eerste man op de maan en het afbreken van de Berlijnse muur.

Glenfiddich Rare Collection 1937 is gedistilleerd in het jaar waarin George VI koning van Engeland werd, 'The Hobbit' van J.R.R. Tolkien gepubliceerd is en Walt Disney's 'Sneeuwwitje en de zeven dwergen' voor het eerst uitkwam als tekenfilm. In die tijd was de Glenfiddich Distillery een van de slechts zes whisky-producerende distilleerderijen in Schotland. Hierdoor is Schotse whisky uit 1937 extreem zeldzaam.

De keldermeester van de opslagruimte was verantwoordelijk voor het bewaken van de constante kwaliteit van Glenfiddich. Op een dag kwam hij langs vat 843 en ontdekte een ongewoon langzaam rijpende Schotse whisky. Hij besloot het vat te laten staan waar het stond - in de koude, donkere en vochtige opslagruimte waar de rijpingsomstandigheden perfect waren. En hij bleef de ontwikkeling van deze whisky in de gaten houden.

Gedurende al die rijpingsjaren hebben tien keldermeesters van de Glenfiddich Distillery gewaakt over vat 843.

Pas in de herfst van 2001 verklaarde de huidige Glenfiddich Malt Master, David Stewart, dat de Glenfiddich in vat 843 echt uitzonderlijk is.

Op 24 oktober 2001 werd vat 843 verwijderd uit zijn donkere, vochtige onderkomen. De inhoud werd met de hand overgegoten in slechts 61 flessen, met 44% alcohol (tijdens de 64 jaar van rijping is de rest van de alcohol, 'the angel's share', verdampt). De flessen zijn individueel genummerd met handgeschreven labels, ondertekend door Peter Gordon, de achter-achterkleinzoon van Glenfiddich-oprichter William Grant. Ze worden gepresenteerd in een eikenhouten kistje met een eigen slot en sleutel.

David Stewart: "De Glenfiddich Rare Collection 1937 is echt een unieke en volmaakte malt whisky met een uitzonderlijk karakter. Het is ook nog eens de oudste whisky ter wereld en daarom een collectors item. En een geweldige ervaring om hem te delen met vrienden, voor wie dat zich kan veroorloven."

De Glenfiddich Rare Collection 1937 is tegenwoordig te vinden in de Glenfiddich Distillery Shop in Dufftown, en in een klein aantal locaties buiten Groot-Brittanni. De prijs ligt rond 10.000,- voor een fles van 70 cl met 44% alcohol.

Proefnotities:

De Glenfiddich Malt Masters proefnotities over vat 843:

Kleur: Rijke walnoot, donker amber en antiek brons.

Geur: Groot en complex, robuust eikenhout, verbrande heide. Gepocheerde peren in chocola, toffee, rozijnen, kaneel en kruidnagel. Een vleugje leer en daarna donker gebrande koffie.

Smaak: In eerste instantie vertroetelende zachtheid, stroperig, zoet. Daarna ceder, eikenhout en tonen van bittere chocolade.

Afdronk: Blijft niet te lang hangen. Zwaar eikenhout en zoete tabak. Rijke vruchtencake. Rokerig en erg verwarmend.

(020) 470 87 87, fax (020) 470 88 13 en e-mail arabella@coebergh.nl.

Extra informatie:

Glenfiddich wordt geproduceerd door het onafhankelijke familiebedrijf William Grant & Sons

Glenfiddich is Keltisch voor 'Vallei van het Hert'

Bezoek www.glenfiddich.com voor foto's van de distilleerderij en informatie over het productieproces. Op de site is ook een media centre

De productie van Glenfiddich gebeurt al honderd jaar op dezelfde manier:
o Tijdens de productie wordt water uit slechts n bron van de Robbie Dhu Spring gebruikt
o Glenfiddich is de enige Highland Single Malt die in de eigen distilleerderij wordt gebotteld
o Glenfiddich gebruikt nog steeds de ongebruikelijk kleine distilleerketels
o Glenfiddich maakt nog steeds gebruik van de traditionele vaardigheden van de kopersmit en de kuiper

Glenfiddich biedt een breed assortiment echte, ambachtelijke whisky's, waaronder een aantal van de zeldzaamste en meest uitzonderlijke whisky's ter wereld

De prestigieuze range bestaat onder andere uit: Glenfiddich Special Reserve 12 Year Old, Solera Reserve 15 Year Old, Ancient Reserve 18 Year Old en Glenfiddich 30 Year Old

De Rare & Extraordinary range bestaat onder andere uit: Glenfiddich Rare Collection 1937, 40 Year Old, 50 Year Old en Vintage Reserve

Er zijn rond de zeshonderd zeer fanatieke whiskyverzamelaars in de wereld

Glenfiddich Rare Collection 1937 is de duurste single malt whisky op de markt. Alleen op veilingen zijn flessen voor een hogere prijs van de hand gegaan - de duurste daarvan is verkocht voor 15.000,-

Vat 843 werd opgeslagen om te rijpen in 1937, het jaar waarin: o J.R.R. Tolkien's 'The Hobbit' uitkwam (een editie van 1937 is onlangs geveild voor
$ 6.000,-)
o Walt Disney's 'Sneeuwwitje en de Zeven Dwergen' voor het eerst uitkwam als tekenfilm (tegenwoordig is er veel vraag naar collectibles van de originele film)
o George Gershwin het lied 'They can't take that away from me' schreef, dat Fred Astaire later zong in de film 'Shall We Dance' o Picasso 'Guernica' onthulde, het schilderij van onschatbare waarde, genspireerd door de Spaanse Burgeroorlog
o Dupont een nieuwe draad - nylon - patenteerde o De filmsterren Dustin Hoffman, Jane Fonda en Anthony Hopkins geboren zijn

Niet voor publicatie: Voor meer informatie en prachtig rechtenvrij beeldmateriaal kunt u contact opnemen met Coebergh Communicatie & PR, Arabella Coebergh via telefoon (020) 470 87 87, fax (020) 470 88 13 en e-mail arabella@coebergh.nl.

FACTSHEET GLENFIDDICH SCOTCH SINGLE MALT WHISKY Oktober 2002

Waarom is Scotch Single Malt Whisky zo'n bijzondere whisky? En waarom is Glenfiddich zo'n bijzondere Scotch Single Malt? Dat moet u natuurlijk vooral zelf ervaren; de geur, de smaak, de kleur...Maar graag willen wij u ook meer vertellen over de rijke geschiedenis van Glenfiddich en de bijzondere wijze waarop het gedistilleerd wordt. Laten we echter eerst beginnen met het verhaal achter het ontstaan van whisky:

Whisky is een verbastering van het Keltische woord UISQUE BEAGH dat 'levenswater' betekent. Volgens beschrijvingen uit de 17e eeuw was deze Usquebaugh een scherpe drank van gerst en haver, die al bij de eerste slok het lichaam in vlam zette.

Er zijn verschillende soorten whisky's...

Malt whisky wordt gemaakt van gemoute gerst van gekiemde gerstekorrels. Door het mengen van de verschillende malts schept de Blender een consistente stijl.

Grain whisky ontstaat in een continue proces met ongekiemde granen. De productie is veel sneller en simpeler dan van malt whisky
Blended whisky is een melange (blend) van Single Malt Whisky en Grain Whisky.

Schotse whisky wordt al eeuwen gemaakt van de basisingredinten water, gerst en gist.
Internationaal is "Scotch" de beroemdste en meest gemiteerde whisky. Er zijn ook andere landen die whisky maken. Whiskey geschreven met een 'e' komt uit Ierland of de Verenigde Staten. Canadese Rye Whisky is van rogge, Amerikaanse Bourbon Whiskey voornamelijk van mas.

Scotch Single Malt Whisky
Scotch whisky is een beschermde herkomstaanduiding. Deze drank moet geheel in Schotland zijn vervaardigd. Scotch Malt Whisky is een natuurproduct, gemaakt van de traditionele ingredinten gerst, gist en zuiver bronwater. De kwaliteit van de gerst, varirend van oogst tot oogst, de manier waarop het wordt gemout, de zachtheid of de hardheid van het water, de vorm van de distilleerketel en het seizoen waarin de distillatie plaatsvindt, spelen alle een rol in de creatie van deze complexe drank. Ook belangrijk is de geschiedenis van het vat waarin de whisky rijpt. Zelfs de geografische ligging van het magazijn, de temperatuur en de vochtigheid benvloeden de manier waarop het vat en de whisky op elkaar inwerken gedurende de lange jaren van rijping. Bij Single Malt Whisky is sprake van whisky's die uitsluitend van gemoute gerst zijn gemaakt en zijn gedistilleerd in n bepaalde distilleerderij.

De techniek van het distilleren

Alcohol ontstaat door het fermenteren van suikers door middel van gisten - kleine organismen die zorgen voor chemische omzetting van opgeloste suikers. Suikers zitten in de meest uiteenlopende grondstoffen (druiven, aardappels en vruchten ) die voor een groot deel dan ook voor de gedistilleerd productie worden gebruikt. Bevatten grondstoffen, zoals granen, geen suiker maar zetmeel, dan moet er eerst worden gemout, waarbij zetmeel wordt omgezet in suiker. Dit is het geval bij het maken van whisky.

Ethylalcohol verdampt bij een normale atmosferische druk bij 78 graden Celsius, water pas bij 100 graden Celsius. Bij verhitting van een alcoholbevattende vloeistof komt de ethylalcohol het eerst in dampvorm vrij. Worden deze dampen opgevangen en condenseren ze, dan ontstaat er sterk gedistilleerd. Alle alcohol bevat geringe hoeveelheden andere stoffen dan ethylalcohol, met verschillende verdampings-temperaturen. Ethylalcohol heeft de laagste verdampingstemperatuur. Sommige van de bestanddelen, de geur- en smaakstoffen, geven de drank zijn karakter en boeket. De distilleermethode is van invloed op de sterkte van het gedistilleerd dat uit de ketel komt.

Na de eerste keer distilleren ontstaat er een distillaat van circa 25% alcohol, zodat er een tweede en soms een derde keer moet worden gedistilleerd teneinde een alcoholpercentage van tussen de 60 en 70% te krijgen.

Keteldistillatie
De klassieke ketel bestaat bijna altijd uit een ronde koperen pot of ketel die door een vuurtje - van een gasvlam, kolen, turf, hout, enz. of door directe stoom - wordt verhit. De meeste distillaten die in ketels worden gestookt, haalt men 2 of zelfs 3 keer over. Het voordeel van keteldistillatie is dat het distillaat ook na 2, 3 of 4 keer overhalen veel meer smaakmakende elementen bevat. Het eindproduct heeft nog in zekere mate de kenmerken van de grondstoffen. De nadelen zijn de traagheid van het distilleerproces en het arbeidsintensieve karakter van de bewerking. Bovendien kan de ketel nooit de productie halen die bij kolomdistillatie wordt verkregen.

Kolomdistillatie
De moderne patentdistilleerinstallatie bestaat uit twee hoge kolommen, de rectificeerder en de analyseerder. Elke kolom bevat diverse compartimenten, die zijn gescheiden door reeksen horizontale koperen platen. Kolomdistillatie is veel goedkoper dan keteldistillatie, omdat de energiekosten lager zijn. De productie van gedistilleerd is groter, zuiverder en bevat meer alcohol.

De distillatie van Malt Whisky
Malt whisky wordt uitsluitend van gerst gemaakt. Dat maakt malts zo bijzonder. De gerst wordt twee drie dagen geweekt in tanks met water (steeps). Daarna wordt de natte gerst uitgespreid over de malting floor om te ontkiemen. Afhankelijk van het seizoen duurt dat acht tot twaalf dagen. De ontkiemde gerst wordt regelmatig gekeerd om geen verschillen in temperatuur en ontkieming te krijgen. Tijdens het ontkiemen ontwikkelt zich in de gerst een enzym, diastase, dat zetmeel in suiker omzet.

De gerst wordt gedroogd op een geperforeerde vloer, door middel van hitte die ontstaat door het stoken van turf onder die vloer. De geur van de turf en de gebruikte hoeveelheid zijn bepalend voor de smaak van de whisky. Daarna wordt de gedroogde gerst (malt) grof gemalen in een 'malt mill' en wordt er heet water aan toegevoegd om het omzetten van zetmeel in suiker op gang te brengen.

De 'wort' gaat in grote houten vaten (washbacks) voor de gisting, die met behulp van een speciale gistsoort op gang wordt gebracht. Na 48 uur gisting is de 'wort' een soort slap alcoholische vloeistof (wash) geworden, zoiets als bier. Dit wordt vervolgens gedistilleerd in grote koperen ketels, de potstills.

Malt whisky wordt twee keer gedistilleerd, waarbij bij elk distillatieproces alleen het middelste distillaat, de 'middle cut of heart' of 'the run' wordt opgelegd. Meer dan 90% van alle malts rijpt eerst in gebruikte bourbonvaten en gaat daarna over in casks waarin eerder bijvoorbeeld sherry, madeira of port rijpte.

The Glenfiddich Distillery

Het maken van een mooie whisky is in Schotland een van de meest eervolle beroepen. Er waren vroeger vele distilleerderijen. Dat aantal is in de loop der jaren afgenomen, maar dat maakt de waardering voor een goede whiskydistilleerderij niet minder. Integendeel. Een van beroemde familiebedrijven is die van William Grant & Sons, waar ze prachtige Glenfiddich maken:

William Grant (1839-1923), zoon van een soldaat die had deelgenomen aan de Slag bij Waterloo, en zelf aanvankelijk schoenmaker, was een geduldig man. Voordat hij, samen met drie van zijn zonen, op Eerste Kerstdag 1887 zijn eerste whisky maakte, werkte hij twintig jaar bij Mortlach, een andere distilleerderij in de buurt van Dufftown. Hij verzamelde in die tijd geld en kennis om zijn eigen distilleerderij te kunnen starten. Uiteindelijk nam hij in het najaar van 1886 ontslag bij Mortlach en kocht voor 120,- tweedehands de benodigde koperen stills en mash tun. Al zijn kinderen - zeven zonen en twee dochters - maakten later deel uit van het bedrijf en tot op de dag van vandaag is William Grant & Sons een familiebedrijf, waarbij er aan de smaak en kwaliteit van de whisky niets is veranderd.

Gelegen aan de rivier de Fiddich
Glenfiddich, dat jaarlijks tienduizenden bezoekers ontvangt, is een van de beroemde distilleerderijen in Speyside. De distilleerderij, producent van de best verkochte Single Malt Whisky ter wereld, is gelegen aan de rivier de Fiddich, aan de rand van Dufftown.

Voor William Grant, de oprichter van de distilleerderij, was het vinden van natuurzuiver water het belangrijkste uitgangspunt. Dat water vond hij in de bron Robbie Dhu (Zwarte Robbie), die ontspringt in de ongerepte Conval Hills. De familie Grant heeft 1.200 acres land rondom de bron aangekocht om zich te verzekeren van dit natuurzuivere water, dat een belangrijke rol speelt in de smaak van Glenfiddich. Het water uit de Robbie Dhu bron, dat ondergronds naar de distilleerderij gaat, wordt immers gebruikt voor alle facetten van de whiskyproductie, zoals het maken van het beslag in de open, gietijzeren mash tun en het op drinksterkte brengen van de whisky.

Kleine pot stills
In de distilleerderij wordt op een traditionele wijze gewerkt en gebruik gemaakt van hoogwaardige grondstoffen. De bijzonder gevormde koperen ketels worden nog steeds met kolen gestookt. Er zijn 24 washbacks met een hoogte van maar liefst vijf meter. Voor de eerste distillatie wordt de wash overgebracht naar de relatief kleine pot stills. De 'low wine', met een alcoholpercentage van circa 25%, komt vervolgens in de spirit still, een kleinere versie van de wash still. Het tweede distillaat, het hart, gaat via de spirit safe naar de met zorg geselecteerde eiken vaten, die eerder zijn gebruikt voor sherry of bourbon whisky. Na een rijping van 12 jaar of langer wordt de whisky eventueel geblend en volgt de 'marriage'. Daarna wordt de Glenfiddich op drinksterkte gebracht (40% alcohol) met water uit de Robbie Dhu en vervolgens gebotteld.

Glenfiddich, een unieke distilleerderij
Het geheim van het succes van Glenfiddich zit in de combinatie van het kristalheldere water van de Robbie Dhu, de Pure Highland lucht en het ongewoon kleine formaat van de pot stills. Glenfiddich is verder de enige distilleerderij in de Highlands die z'n Single Malt op dezelfde plaats laat rijpen als waar deze gebotteld wordt. De whisky rijpt op zorgvuldig geselecteerde eiken vaten (zoals sherry-, bourbon- of cognacvaten). Dit alles garandeert, al langer dan een eeuw, de specifieke smaak van de Glenfiddich whisky. Terecht dat Glenfiddich ook wel 'the home of the traditional whisky' genoemd wordt. Glenfiddich is een van de grootste opleggers van malt whisky ; dat wil zeggen dat deze distilleerderij de grootste voorraad oude en zeer oude whisky's bezit. Tegelijkertijd heeft Glenfiddich ook een naam op het gebied van innovatie. Neem bijvoorbeeld de Havanna Reserve, een unieke finish op Cubaanse rumvaten van een 21 jaar oude Glenfiddich die daardoor een zeer uitgesproken smaak en karakter krijgt.

William Grant zou er bijzonder trots op zijn geweest.

GLENFIDDICH, DE CORE RANGE

Glenfiddich Special Reserve 12 Year Old Single Malt Scotch Whisky Toen William Grant zijn bescheiden onderneming meer dan een eeuw geleden oprichtte, kon hij nooit vermoeden dat zijn Glenfiddich Special Reserve 's werelds meest favoriete Single Malt Scotch Whisky zou worden. Verkrijgbaar in meer dan 180 landen wereldwijd. Glenfiddich wordt nog steeds gemaakt door hetzelfde familiebedrijf en volgens hetzelfde procd. Misschien is dat het geheim.

The Glenfiddich Malt Master is een expert in het samenvoegen van verschillende vaten van verschillende leeftijden en karakters. De unieke vaten van Europees eiken, die gebruikt worden voor dit proces, garanderen de constante smaakkwaliteit van Glenfiddich.

Glenfiddich wordt voor minimaal 12 jaar opgelegd voordat het wordt gebotteld. Bij Glenfiddich speelt de 'marriage' een wezenlijke rol bij de totstandkoming van het karakter. Het gaat hierbij om een proces waarbij de whisky's na het blenden nog 8 maanden met elkaar 'trouwen', met het doel de constante kwaliteit te waarborgen.

In de Schotse hooglanden wordt Glenfiddich normaliter gedronken met water zodat de delicate geur en het subtiele aroma vrij kunnen komen. Sommigen drinken de Glenfiddich met ijs. Drink het hoe je wilt, maar drink het altijd met plezier.

Kleur lichtgeel
'Nose' fris en fruitig met een vleugje peer
'Taste' ietwat licht zoete, moutige smaak

Glenfiddich Solera Reserve 15 Year Old Single Malt Scotch Whisky En van de traditionele ambachten van de Malt Master op de Glenfiddich Distillery op de Speyside is de manier waarop hij de vaten gerijpte whisky mengt tot een harmonieus geheel. De jarenlange ervaring en vaardigheid van de Malt Master is terug te vinden in de Glenfiddich Solera Reserve, een 15 jaar oude single malt, gemaakt volgens het unieke Solera systeem afkomstig uit Jerez, Spanje en geperfectioneerd op de Glenfiddich Distillery.

Het middelpunt van het Solera systeem is het Solera vat, een handgemaakt vat van Europees eiken. Whisky van het vat wordt gemengd met whisky, die reeds 15 jaar en langer in het donker ligt opgeslagen. Sommige whisky's rijpen in vaten van Europees eiken, sommige in vaten van Amerikaans eiken en andere in vaten van Spaans eiken die reeds zijn gebruikt voor het rijpen van sherry.

Het is de zorg van de Malt Master om de juiste vaten te selecteren en om 15 jaar later de whisky te beoordelen voor gebruik voor het Solera Systeem. Dit bepaalt de zachtheid en de diepte in smaak die de Glenfiddich Solera Reserve karakteriseert.

Omdat het Solera vat nooit helemaal leeg is, bevat het een bijzonder goed gerijpte whisky, die zich op subtiele wijze vermengt met de 15 jaar oude whisky van het magazijn. Het is een plechtig gebeuren, die de Solera Reserve een speciale intensiteit geeft.

Kleur helder goud
'Nose' vol en geurig, met delicate honing en vanille tonen 'Taste' een zacht, zoetig aroma, met een vleugje fruit en eiken

Glenfiddich Ancient Reserve 18 Year Old Single Malt Scotch Whisky Glenfiddich Ancient Reserve dankt z'n unieke karakter en kwaliteit aan de 'marriage' van enerzijds whisky's die 18 jaar lang hebben gerijpt in Oloroso sherry vaten en anderzijds whisky's die 18 jaar lang hebben gerijpt in traditionele eikenhouten vaten.

De zoetheid van het sherry hout wordt perfect in balans gehouden door de eikenhouten tonen van het traditionele vat. Deze combinatie resulteert in een Single Malt Scotch Whisky met een groot karakter; zacht en vol.

Kleur goud
'Nose' elegant met een vleugje appel en hout ; robuust, maar toch zacht
'Taste' vele jaren van rijping in hout en het verkregen sherry accent geven
diepte in smaak en aroma