GLOBAL CROSSING

Zuid Amerika Global Crossing Netwerk

Global Crossing Zal 1 Miljard Dollar Investeren In Een Systeem Waarmee De Belangrijkste Zuid-Amerikaanse Steden Met Het Wereldomspannend Global Crossing Netwerk Worden Verbonden

- Vertienvoudiging van de capaciteit op verbindingen van Zuid- naar Noord-Amerika.

- Het systeem, dat via het Global Crossing Network een verbinding zal vormen met de V.S., Europa en Azië, wordt zowel over land als onder zee aangelegd en heeft een lengte van 18.000 kilometer. De bouw ervan zal bijna 1 miljard Amerikaanse dollar kosten.

- Het gaat om een geavanceerd netwerk van glasvezelverbindingen voor de Internet-, data-, spraak- en videotransmissies van de regio.
- Het begin van de dienstverlening is gepland voor het jaar 2000.

Hamilton, Bermuda - Global Crossing Ltd. (Nasdaq: GBLX), de eigenaar en exploitant van het eerste onafhankelijke wereldomspannende netwerk van glasvezelverbindingen, kondigde vandaag de bouw aan van 'South American Crossing' (SAC) - een glasvezelnetwerk onder zee en over land, dat de belangrijkste steden in Zuid-Amerika rechtstreeks zal verbinden met de Verenigde Staten, Mexico, Centraal-Amerika, het Caradbische gebied, Azië en Europa.

De bouw van South American Crossing zal bijna 1 miljard Amerikaanse dollar kosten en het systeem zou in het jaar 2000 klaar moeten zijn voor gebruik. Het netwerk zal in drie fasen worden gebouwd. De eerste twee fasen . waarin Argentinië en Brazilië worden verbonden aan het Global Crossing Network - zullen in de loop van het vierde kwartaal van het jaar 2000 klaar zijn voor gebruik. De laatste fase, waarmee de lus rond het Zuid-Amerikaanse continent wordt voltooid, zal klaar zijn in het eerste trimester van 2001.

Internet-, spraak-, video- en dataverkeer neemt toe 'SAC betekent een enorme stap vooruit voor Zuid-Amerika voor wat betreft grotere snelheid en capaciteit,' zei Bob Annunziata, 'Chief Executive Officer' van Global Crossing. 'De capaciteit van de intercontinentale verbindingen zal meer dan tien keer groter worden. Volgens de planning moet het systeem net op tijd klaar zijn voor de exponentiële groei van de vraag naar Internet-, spraak-, video- en datatransmissie die we nu in heel deze regio kunnen vaststellen. De verbindingen van Zuid-Amerika met Noord-Amerika, Europa en Azië geen momenteel nog allemaal via satelliet of via een ingewikkeld systeem van kabel- en transitverbindingen. SAC geeft de grote steden van Zuid-Amerika een naadloze en eenvormige toegang tot de hele wereld.

'Consumenten over heel Zuid-Amerika willen probleemloos toegang tot de revolutie in Internet, Elektronisch handelsverkeer en internationale telefonie,' voegde Annunziata nog toe. 'Het Global Crossing netwerk zal de telecommunicatiemaatschappijen in Zuid-Amerika de betrouwbare communicatiecapaciteit bieden, waar hun klanten om staan te springen, en tegen een scherpe prijs, bovendien zonder dat ze mee de investering vooraf moeten dragen.'

Plaatsen waar onderzeese kabels aan land komen, zijn verbonden aan de Zuid-Amerikaanse glasvezelverbindingen over land SAC - dat verbonden zal worden aan het wereldomspannende Global Crossing communicatienetwerk . wordt een ultramoderne zelfherstellende ring met vier glasvezelkabelparen, die zal werken volgens de geavanceerde 'dense wavelength division multiplexing' (DWDM - dichte golflengtestapeling) technologie. De onderzeese delen van de ring zullen worden verbonden met 'landing sites' op St. Croix (een van de Amerikaanse Maagdeneilanden), Fortaleza (Brazilië), Rio de Janeiro (Brazilië), Santos (Brazilië), Las Toninas (Argentinië), Valparaiso (Chili), Lurin (Peru), Buenaventura (Colombia), en Fort Amador (Panama).

De segmenten over land zullen worden verbonden met de meeste grote Zuid-Amerikaanse steden, zoals Rio de Janeiro, Sao Paulo, Buenos Aires, Santiago, Lima, Cali en Bogota. Global Crossing maakte ook vandaag bekend dat het Caracas (Venezuela) aan het netwerk zal aansluiten door de stad te verbinden met de eerder aangekondigde Pan American Crossing (PAC), waaraan momenteel nog wordt gewerkt. Andere regionale zakencentra zullen aan het netwerk worden aangesloten door middel van landverbindingen in Argentinië (Mendoza, Cordoba, Rosario), Brazilië (Brasilia, Belo Horizonte, Curitiba, Porto Alegre), Colombia (Medellin, Cartagena), Ecuador (Quito, Guayaquil), Uruguay (Montevideo, Punta del Este), en Venezuela (Valencia, Maracaibo).

Aan het zuidelijke eind wordt de ring gesloten door een landverbinding over het Andesgebergte, van Las Toninas naar Valparaiso. Het PAC-systeem van Panama tot St. Croix sluit de ring in het Noorden. In eerste instantie zal
SAC een capaciteit hebben van 40 gigabits per seconde. Het gaat om een systeem dat met behulp van de DWDM-technologie voortdurend kan worden aangepast en verbeterd ('upgrade'). De helft van de capaciteit zal worden gereserveerd voor het zelfherstellend vermogen van het ringsysteem.

Netwerk bereikt nu meer dan tachtig van de grootste steden ter wereld. Met de toevoeging van South American Crossing, kon Global Crossing aankondigen dat het netwerk nu meer dan tachtig van de grootste steden ter
wereld met elkaar verbindt. Men is dus niet zo ver meer van het vooraf bekendgemaakte doel om 100 van de belangrijkste steden ter wereld met elkaar te verbinden. SAC wordt het zevende segment dat aan het Global Crossing Network wordt toegevoegd.

Andere reeds aangekondigde segmenten zijn:

- AC-1 - Atlantic Crossing - verbindt de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Nederland en Duitsland (werd in mei 1998 in gebruik genomen). - MAC - Mid-Atlantic Crossing - verbindt de oostelijke Verenigde Staten met het Caradbische gebied.
- PAC - Pan American Crossing - verbindt de westelijke Verenigde Staten, Mexico, Centraal-Amerika, het Caradbische gebied, en Zuid-Amerika. - PC-1 - Pacific Crossing - verbindt de westelijke Verenigde Staten met
Japan. - PEC - Pan-European Crossing - verbindt AC-1 met 24 van de belangrijkste steden in Europa. - GAL - Global Access Limited - verbindt PC-1 met de drie belangrijkste steden in Japan.

Over Global Crossing

Global Crossing bouwt en exploiteert het eerste onafhankelijke wereldomspannende glasvezelnetwerk ter wereld dat geschikt is voor data-, spraak-, video- en internetverbindingen. Het Global Crossing netwerk zal zich uitstrekken over vier werelddelen en zich richten op zowat 80 procent van het internationale verkeer. Het operationele centrum van de onderneming is gevestigd in Hamilton (Bermuda); de hoofdzetel van de holdingvennootschap is gevestigd in Los Angeles. De onderneming heeft kantoren in New York, Morristown (New Jersey, V.S.), San Francisco, Miami, Londen, Amsterdam en Buenos Aires.

Verklaringen in dit persbericht die de bedoelingen, de overtuiging, de verwachtingen of voorspellingen van de onderneming of de bedrijfsleiding uitdrukken, zijn toekomstgerichte verklaringen. Het is van belang te onthouden dat de feitelijke resultaten van de onderneming aanzienlijk kunnen verschillen van deze die worden vermeld in dergelijke toekomstgerichte verklaringen. Informatie betreffende factoren die ervoor zouden kunnen zorgen dat de feitelijke resultaten wezenlijk verschillen van die in de voornoemde toekomstgerichte verklaringen, is van tijd tot tijd te vinden in de dossiers die door de onderneming worden voorgelegd aan de Amerikaanse commissie van toezicht op het effecten- en beurswezen (SEC - Securities and Exchange Commission). Kopieën van deze dossiers kunnen worden opgevraagd bij de onderneming zelf of bij de SEC.

Contactpersonen: Investeerders/analisten: Jensen Chow, tel. nr. +1 310-385-5283, of via E-mail: jchow@globalcrossing.com; of voor de pers: Tom Goff, tel. nr. +1 310-385-5231, of via E-mail: tgoff@globalcrossing.com; beiden van Global Crossing Ltd; En espanol: Maria Pis-Dudot, tel. nr. +1 305-520-9001, of via E-mail: pisdudom@fleishman.com, voor Global Crossing. Website: https://www.globalcrossing.bm (GBLX)

15 mrt 99 09:31

Deel: ' Global Crossing investeert in Zuid- Amerikaans netwerk '