Goede vooruitzichten voor vrouwen om loodgieter te worden

'S-HERTOGENBOSCH, 20160627 -- Meer vrouwen blijken tegenwoordig als loodgieter aan de slag te gaan. Dit is een goede ontwikkeling want er is behoefte aan vrouwen in de loodgietersbranche. In het Verenigd Koninkrijk zijn zelfs initiatieven gestart om het vak van loodgieter te promoten onder vrouwen. Zij worden bijgestaan om zich om te scholen tot gekwalificeerde loodgieters. Deze initiatieven hebben al geresulteerd in meerder vrouwen die de ongewone carrière switch gemaakt hebben. Het beroep dat van oorsprong vooral door mannen werd beoefend blijkt weggelegd voor vrouwen. Verschillende vrouwelijke karaktereigenschappen spreken namelijk in het voordeel voor hen bij het beoefenen van het loodgietersvak.

Slechte reputatie van loodgieters
Hoewel er veel goede en zeer gekwalificeerde mannelijke loodgieters zijn, hebben een aantal van hen gezorgd voor een slechte reputatie. Te hoge rekeningen, het uitvoeren van onnodige klussen en slechte communicatie met de klant zijn enkele veelgehoorde klachten die voor deze slechte reputatie gezorgd hebben. Vrouwelijke loodgieters die hun opleiding hebben afgerond kunnen hier verandering in aanbrengen. Vertrouwen is enorm belangrijk voor een loodgieter. Wanneer niet goed naar de klant gecommuniceerd wordt, wat het probleem en de oplossing is, zorgt dit voor wantrouwen. Vrouwen staan algemeen bekend om hun vaardigheid om op een duidelijke manier te communiceren. Zij zullen hierdoor automatisch meer vertrouwen krijgen. Bovendien is een voordeel dat veel vrouwelijke klanten zich niet op hun gemak voelen met een vreemde man in huis wanneer zij alleen thuis zijn. Wanneer een vrouwelijke loodgieter langs kan komen dan is ook dit geen probleem meer.

Loodgietersbranche is aan het veranderen
Voorheen hadden vrouwen die een loodgietersopleiding hadden afgerond problemen om een baan als loodgieter te vinden. Sommige loodgietersbedrijven waren namelijk onterecht van mening dat vrouwen minder goed in staat waren om het loodgieterswerk te verrichten. Deze seksistische en discriminerende mening is nu gelukkig aan het verdwijnen. Vrouwelijke loodgieters beoefenen namelijk zeer succesvol hun vak. De eerdergenoemde voordelen zorgen er tevens voor dat velen van hen het vak zelfs beter beoefenen dan hun mannelijke collega’s. Het groeiende aantal vrouwen dat een loodgietersopleiding volgt is een bewijs van deze veranderende mentaliteit in de loodgietersbranche. Voor deze vrouwen ligt een succesvolle carrière in het vooruitzicht. Het vak van een loodgieter is immers een zeer winstgevend beroep wanneer een goede reputatie en alsmaar groeiende klantenkring opgebouwd kan worden.

Bron: loodgietersalkmaar.nl

Deel: ' Goede vooruitzichten voor vrouwen om loodgieter te worden '