Omslagpunt gemiddeld 12.000 kilometer Goedkoop autorijden met een occasion op autogas

Amstelveen, vrijdag 26 maart 1999

Automobilisten die de aanschaf van een occasion overwegen en meer dan pakweg 12.000 kilometer per jaar rijden, kunnen veel geld besparen door te kiezen voor een gebruikte auto op autogas. Een occasion waar al een autogasinstallatie in zit levert een flinke besparing op. Maar ook de inbouw van een gastank in een auto met praktijkervaring kan zeer rendabel zijn.

De aankoop van een occasion op autogas biedt veel voordelen. Zo heeft de eerste eigenaar de afschrijvingskosten van de LPG-installatie grotendeels betaald, zodat de extra kosten voor de volgende eigenaar beperkt blijven tot de hogere houderschapsbelasting. Dit bedrag is echter razendsnel terugverdiend, iedere liter autogas kost immers maar eenderde van een liter benzine. De Stichting Autogas Nederland heeft berekend dat bezitters van een occasion op autogas gemiddeld vanaf 12.000 kilometer per jaar geld besparen, voor vele gebruikte middenklassers bedraagt het omslagpunt zelfs slechts 10.000 kilometer op jaarbasis.

Het aanbod van occasions op benzine is veel groter dan van gebruikte auto's met een autogasinstallatie, bovendien hebben de eerstgenoemde exemplaren meestal lagere kilometerstanden. Steeds meer automobilisten gaan er daarom toe over om een occasion aan te schaffen die precies aan hun wensen qua motorisering en uitrusting voldoet, om deze vervolgens van een autogasinstallatie te laten voorzien. De leeftijd en het het aantal kilometers van de auto spelen wat dit betreft geen rol, er rijden immers ook vele duizenden klassieke auto's op autogas! Wel is het belangrijk dat de auto en de krachtbron in een dusdanig goede conditie verkeren dat deze de investering in een autogasinstallatie rechtvaardigen.

Alle courante modellen

Autogasinstallaties zijn leverbaar voor alle courante automodellen. In een auto van zo'n vijf jaar oud kan vaak voor niet meer dan 3500 gulden een gasinstallatie worden gemonteerd. Bij een aantal motortypen dienen de kleppen en/of de klepzetels vervangen te worden, de erkende autogas-inbouwstations kunnen hierover inlichtingen verschaffen. Zij kunnen u ook informeren over de mogelijkheid om in bepaalde gevallen een ringtank (op de plaats van het reservewiel) of een onderbouwtank te monteren. Menige occasion met een bouwjaar vanaf 1995 kan bovendien voorzien worden van een G3-autogasinstallatie, waarin de laatste stand van de techniek is verwerkt. De aanschaf van een dergelijke LPG-installatie is erg aantrekkelijk; om het rijden op het schone autogas te promoten verleent de overheid een extra korting van 250 gulden per jaar op de houderschapsbelasting. De vraag of de gebruikte auto van uw keuze uitgerust kan worden met een G3-installatie kan beantwoord worden door de dealer of de betreffende importeur.

Omslagpuntberekening

De Stichting Autogas Nederland adviseert iedereen die overweegt om een occasion aan te schaffen om een gratis omslagpuntberekening uit te laten voeren. Stuurt u daarvoor een briefje met daarop merk, type, cilinderinhoud, bouwjaar en uw jaarkilometrage in een ongefrankeerde envelop naar: Stichting Autogas Nederland. Antwoordnummer 556, 1180 WB Amstelveen. Hier bent u ook aan het goede adres voor alle overige informatie over autogas. Wie toegang heeft tot het Internet kan zelf online een omslagpuntberekening uitvoeren op de informatieve website van de Stichting Autogas Nederland: www.autogas.nl

Deel: ' Goedkoop autorijden met een occasion op autogas '