Goedkoper rijden leidt tot hogere premie


Eindhoven, 20130531 -- Het rijden in goedkopere auto’s leidt er indirect toe dat de premie van autoverzekeringen stijgt, zo blijkt uit een onderzoek van Geld.nl. “Veel verzekeraars zien hun premie-inkomsten afnemen, omdat mensen steeds vaker kiezen voor een lichte, kleine auto. De schadelast voor verzekeraars daalt echter niet evenredig mee, waardoor verzekeraars zich genoodzaakt zien de premies te verhogen”, aldus Paul Huibers van Geld.nl.

De crisis, maar ook de stimulering vanuit de overheid, heeft ervoor gezorgd dat Nederlanders steeds meer besluiten om hun huidige auto in te ruilen voor een lichtere, zuinigere, kleinere auto met een lagere catalogusprijs. Hierdoor daalt de premie van de autoverzekering, die namelijk voor een groot deel wordt bepaald door het gewicht en de cataloguswaarde.

De schadelast voor verzekeraars daalt echter niet zo hard als de premie-inkomsten. Dit is onder andere te verklaren doordat een groot deel van de rekening voor reparatie bestaat uit arbeid. Het maakt voor deze kosten vrij weinig uit of je voor een dure of goedkope auto bijvoorbeeld een spatbord moet spuiten of onderdeel moet vervangen. Een reparatie is hierdoor voor een kleine auto in relatie tot de cataloguswaarde gezien zelfs duurder. Om de teruglopende premie-inkomsten te compenseren, verhogen autoverzekeraars hun premie.

Premies nemen toe

Eén van de verzekeraars die deze trend waarneemt, is Klaverblad Verzekeringen. Klaverblad voerde per 30 mei een premieverhoging door van 7,5 procent op nieuwe autoverzekeringen. Gerard Ziedses des Plantes, Sectorhoofd Intermediair en Marktbenadering van Klaverblad: “De bedragen waarvoor auto’s verzekerd zijn dalen, net als de gewichten van auto’s. Maar de schadelast voor ons daalt niet zo hard mee. De kosten van blikschade, de meest geclaimde schade, zijn voor veel auto’s nagenoeg hetzelfde. Het maakt immers weinig verschil of je een deuk uit een Volkswagen Passat of uit een Volkswagen Polo moet repareren.”

Ook Avéro Achmea kondigde deze week een premieverhoging aan. “Wij zien de gemiddelde premie per polis langzaamaan dalen”, aldus Saskia van Dijk van Avéro Achmea. “Een van de oorzaken hiervan is de wijzigende samenstelling van het Nederlandse wagenpark. Dit is niet de hoofdreden van de premieverhoging, maar speelt wel degelijk een rol. Zeker wanneer je het afzet tegen het hoger gemiddeld schadebedrag.”

Sharon Montsanto, communicatieadviseur van AllSecur, bevestigt dit beeld: “We zien al een tijdje dat de schadelast op een andere manier verloopt dan voorheen. Dat was ook de reden dat we op 1 januari van dit jaar onze premies verhoogd hebben.”

Kleine schade

Huibers van Geld.nl adviseert consumenten om bij een kleine schade na te gaan of het claimen hiervan wel loont. “Verzekeraars zien dat mensen vaker kleine schades claimen. Maar het claimen van een kleine schade is in sommige gevallen helemaal niet rendabel. Dat zorgt er immers voor dat je terugvalt op de bonus/malus-ladder, waardoor je minder no-claim korting ontvangt en dus een hogere premie betaalt. Door een kleine schade niet te claimen, blijft je no-claim korting in tact. Dit kan in verhouding meer opleveren dan het claimen van een kleine schade.”

Geldnl





Noot voor redacties:

Deel: ' Goedkoper rijden leidt tot hogere premie '




Lees ook