WIJNINFO.NL NIEUWS

Grand Concours Laurent-Perrier: een frisse kijk op wijn en spijs

Het Grand Concours Laurent-Perrier is een nieuwe wijn-en-spijs competitie voor gastheren en koks uit Nederland en Belgik.

Dit jaarlijks te huden Concours voor de lekkerste gastronomische combinaties is een initiatief van het tijdschrift Proefschrift en de Academie voor Gastronomie. Het beroemde champagnehuis Laurent-Perrier is bereid gevonden deze competitie te ondersteunen.

Waarom het Grand Concours Laurent-Perrier?

Wereldwijde veranderingen op gastronomisch gebied... Zowel de gastronomie als de wijnwereld zijn de laatste jaren steeds sterker onderhevig aan veranderingen en trends. Meer en meer gerechten die vandaag nog exotisch genoemd worden, zijn morgen in elk restaurant verkrijgbaar. Een grotere verkrijgbaarheid van voorheen uitheemse ingrediknten werkt meer gekxperimenteer in de keuken in de hand en doet langzamerhand zijn dominantie op de wijnkaart en maakt plaats voor wijnen uit de "Nieuwe Wijnwereld". Het gevolg van deze ontwikkelingen is dat traditionele smaakpatronen in een rap tempo op de helling komen te staan. Een zichzelf respecterend restaurant dat met zijn tijd mee wil gaan, kan niet meer aankomen met de geijkte, simplistische adviezen zoals: "rode wijn hoort bij rood vlees en witte wijn bij vis" domweg omdat zowel de gerechten als de wijnen op de kaart oneindlig veel meer smaaknuances bezitten dan in de tijd waaruit deze standaardadviezen stammen.

...vereisen meer creativiteit!

Het voornaamste doel van het Grand Concours Laurent-Perrier is dan ook cuisiniers en sommeliers nog bewuster maken van al deze veranderingen en aldus het combineren van wijn en spijs in Nederland en Belgik een creatieve impuls geven.

Beoordeling

De inzendingen worden beoordeeld door een professionele Belgisch-Nederlandse jury bestaande uit Thomas Lepeltak (De Telegraaf), Robert Kranenborg (bestuurslid Gilde van Meesterkoks), John Beeren (voorzitter Alliance Gastronomique Nierlandaise), Peter Goossens (patron-cuisinier restaurant Hof van Cleve, Kruishoutem, Belgik). De jury wordt voorgezeten door Jan van Lissum (hoofredacteur-uitgever Proefschrift en de Proefkrant) en Peter Klosse (oprichter Academie voor Gastronomie en auteur van het boek Smaak). Uw inzending dient uiterlijk 1 september a.s. bij ons bekend zijn.

Finale: zondag 26 september Stadsschouwburg Tilburg.

De makers van de vijf beste, meest originele inzendingen per categorie gaan door naar de finale. Zij krijgen hier de kans hun creatie bij de jury te presenteren en te verdedigen. Vanzelfsprekend kunnen de finalisten hierbij rekenen op veel publiciteit. De winnaars in iedere categorie krijgen een tweedaagse reis naar het Champagnehuis Laurent-Perrier in Reims aangeboden, alsmede een fraai plastiek en een wisselbeker voor in het restaurant. Daarnaast wordt hun tevens de mogelijkheid geboden hun winnende wijn-en-spijs combinatie ten overstaan van een groot publiek te presenteren, nl. op zaterdag 13 november tijdens de Fair Culinair in het MECC te Maastricht.

Hoe doet u mee?

Een gastheer en een cuisinier maken samen een voorstel voor een bijzondere wijn-spijscombinatie. Deze wordt duidelijk omschreven, inclusief receptuur en verantwoording.

Men dient gebruik te maken van gemakkelijk verkrijgbare ingrediknten en wijnen. Bij het beoordelen van de inzendingen wordt betrokken dat de combinatie voor een groter publiek reproduceerbaar moet zijn. Er zijn 4 categoriekn waarvoor men kan inschrijven:

Witte wijn/Champagne

Rosi

Rode wijn

Dessert wijn

U kunt een deelnameformulier aanvragen bij:

Proefschrift

Oude Schans 11

1011 KR AMSTERDAM

tel. 0031-(0)20-6251298

fax 0031 (0)20-6245028

e-mail: winestone@wxs.nl

Let wel: de inzendtermijn sluit op 1 september a.s.

Voor meer informatik:

De Academie voor Gastronomie