Ingezonden persbericht


Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors

14-6-2002; Betreft 1e trainingsdag wegrace Grand Prix de Catalunya, circuit Barcelona

AOKI (11E) EN JANSSEN (20E) WERKEN AAN GOEDE GENERALE

De stemming in het DeGraaf Grand Prix Team zit er ondanks een griepje van Jarno Janssen goed in. Kopman Haru Aoki draaide slechts 0,6 seconde langzamer dan De Puniet op pole position, en staat daarmee dichter bij de kop dan ooit tevoren in GP-seizoen 2002. Jarno Janssen maakte ook een fiks aantal nuttige kilometers op het Circuito de Catalunya onder de rook van Barcelona. Met een 20e tijd laat Janssen al zijn concurrenten op de productie Honda s achter zich, hoewel een venijnige griep hem in de greep heeft.

Nadat Janssen donderdag nog als fysieke training enkele rondjes circuit wilde lopen, moest hij de strijd al overgevend na 10 minuten staken. Circuit-arts dr. Costa constateerde een stevige griep en een fikse verhoging, waarvoor de Brabander enkele sterke dopingvrije medicamenten van de Italiaanse arts kreeg voorgeschreven. Nadien ging het al wel wat beter, maar ik ben nog verre van topfit , opent Janssen, die opgelucht adem kon halen nadat zijn technische ploeg het elektronica probleem eindelijk had kunnen verhelpen. We hebben echt alles systematisch vervangen en kwamen er maar niet uit. Alle kabelbomen met elektronica hebben we tot 2x toe vervangen en nog liep de motor niet goed. Tijdens de test vorige week in Assen bleek pas op de 2e dag dat uiteindelijk de toerenteller met de trainingsval in Mugello stuk geraakt moet zijn, maar niet zichtbaar en niet meetbaar op de onboard computer. De bij de crash geraakte toerenteller had een klein mankement, dat een storing veroorzaakte in de elektronica van de Honda , meldde chef monteur Hans Spaan, die lange tijd met de handen in het spaarzaam wordende haar zat.

Haruchika Aoki toonde zich een super tevreden man. Het gaat goed. De Honda loopt als een speer. De fijnafstemming van rijwielgedeelte, frame, voorvork en versnellingsbak verloopt voorspoedig en met een achterstand van slechts 0,6 seconde op kopman De Puniet moet ik tevreden zijn. Eindelijk loopt alles zoals het hoort en bleven we verschoond van tegenslag. In de laatste ronde zette ik de snelste tijd, echt alles ging volgens het boekje. En dat terwijl er morgen nog wat af kan, maar dat zal de concurrentie ook doen besluit Aoki, die in zijn voorbereidingen voor de Spaanse GP en die op de 72e Gauloises Dutch TT (op de traditionele laatste zaterdag in juni) aast op een startplaats vanaf de 2e startrij.

Voor Jarno Janssen is er echter niet al teveel terreinwinst te maken op de startgrid. Janssen staat als snelste productie Honda gekwalificeerd en kan zijn tijd nog wel wat verbeteren. Maar op dit snelle circuit blijken de Aprilia s toch nog steeds in het voordeel. In afwachting op het ontwikkelingsmateriaal van Honda (dat na Assen en Donington pas eind juli voor handen komt) zal Jarno zich voorlopig tevreden moeten stellen met deze klasseringen dicht bij de WK-punten. Die trekken wel aan me , besluit Janssen.

Circuit-info: Circuito de Catalunya - Barcelona

Lengte: 4.727 meter

Rij-richting: Met de klok mee

Pole position: Links

Rechter bochten: 8

Linker bochten: 5

Breedte: 12 meter

Langste rechte eind: 1.407 meter

Gebouwd in: 1991

Ronderecords:

500cc Ronde record: Valentino Rossi, I, (Honda) 1.46,619 = 159.607km/uur (2001)

250cc Ronde record: Valentino Rossi, E, (Aprilia) 1.47,585 = 158.174 km/uur (1998)

125cc Ronde record: Stefano Perugini, I, (Italjet) 1.51,811 = 152,196 km/uur (2001)

250cc Trainingstijden na de 1e dag:


1. Randy de Puniet, F, Aprilia 1.48,359; 2. Marco Melandri, I, Aprilia 1.48,490; 3. Roberto Rolfo, I, Honda 1,48,521; 4. Sebastian Porto, Arg, Yamaha 1.48,633; 5. Fonsi Nieto, E, Aprilia 1.48,696; 6. Toni Elias, E, Aprilia 1.48,723; 7. Casey Stoner, Aus, Aprilia 1.48,809; 8. Alex Debon, E, Aprilia 1.48,850; 9. Roberto Locatelli, I, Aprilia 1.48,883; 10. Emilio Alzamora, E, Honda 1.48,932; 11. Haruchika Aoki, J, DeGraaf Honda 1.49,013; 20. Jarno Janssen, NL, DeGraaf Honda 1.51,204.

MotoGP (500cc 2-takt / 990cc 4-takt) Front Row Trainingstijden na de 1e dag:


1. Loris Capirossi, I, Honda 2t 1.45,451; 2. Sete Gibernau, E, Suzuki 4t 1.45,532; 3. Tohru Ukawa, J, Honda 4t 1.45,619; 4. Carlos Checa, E, Yamaha 4t 1.45,787; 5. Valentino Rossi, I, Honda 4t 1.45,842; 6. Kenny Roberts, USA, Suzuki 4t 1.45,923; 7. Max Biaggi, I, Yamaha 4t 1.45,948; 8. John Hopkins, USA, Yamaha 2t 1.45,967; 9. Regis Laconi, I, Aprilia 1.46,057; 10. Alex Barros, Bra, Honda 2t 1.46,187; 16. Jurgen vd Goorbergh, NL, Honda 1.46,810.

125cc Front Row Trainingstijden na de 1e dag:


1. Manuel Poggiali, RSM, Gilera, 1.51,795; 2. Daniel Pedrosa, E, Honda 1.51,859; 3. Steve Jenkner, D, Aprilia 1.52,131; 4. Alex de Angelis, RSM, Aprilia 1.52,878.

Deel: ' Grand Prix Barcelona (E) - 1e Trainingsdag '




Lees ook