Nationaal Museumweekend

Tijdens het Nationaal Museumweekend op 10 en 11 april a.s. is Museum Joure het hele weekend gratis geopend van 11.00 uur tot 17.00. Het is traditie dat het museum dat weekend weer bruist van activiteiten voor jong en oud. Het Nationaal Museumweekend staat voor het tweede jaar in het teken van wandelen en fietsen. In Joure organiseert de VVV de panelenwandelroute. Deze route trok vorig jaar al veel toeristen, nu een uitgelezen kans voor bewoners van deze regio om de route eens te lopen. De route is gratis af te halen bij VVV en museum.

Ook door Museum Joure is een wandeling te maken; er is ontzettend veel te zien. Allereerst op de bovenste verdieping van het Johannes Hesselhuis. Hier is een tentoonstelling te zien van Meine Staal. Hij heeft een aantal bekende plekjes van Joure getekend.

In de videohoek van het Natuurmuseum draait een videoband over Joure in de zestiger jaren. In de tentoonstellingsruimte heeft het Steunpunt voor Omgevingsonderwijs & Natuur- en Milieu-educatie De Oanset een bomenquiz voor kinderen verzorgd. Tel de jaarringen en zie hoe oud de boom is!

Internet is hèt medium in opkomst. Alle informatie van de wereld thuis op de computer. Ook Museum Joure is nu te bewonderen op Internet! Digiskar verzorgt tijdens het weekend een presentatie van de websites van Museum Joure en Digiskar.

Op de begane grond zijn een aantal verzamelingen bewonderen. Natuurlijk ook de verzameling van Museum Joure, maar dit weekend in het bijzonder de verzamelingen van verzamelaars uit Skarsterlân en omgeving. Verzamelen blijkt een hele leuke hobby en menig museum is ontstaan uit een particuliere verzameling.

In de bakkerij zijn het hele weekend demonstraties. Op zaterdag is bakker Sybren Zuidstra uit Drachten aan het werk en op zondag bakker Harm Zuidstra. Tegenwoordig komt het meel uit de fabriek. Maar vroeger werd het in de molen gemalen. Een bakkerijcollectie en een molen zijn daardoor nauw aan elkaar verwant. Penningas molen is ook gedurende het hele weekend te bezichtigen. Met meel van deze molen wordt in Joure heerlijk brood gebakken. Dit brood kunt u proeven op onze bakkerijafdeling.

Ook in de drukkerij wordt hard gewerkt. Als de machines draaien, komt deze afdeling echt tot leven. Er wordt een aantal zetmachines en drukpersen gedemonstreerd en er is een kalendertentoonstelling te bewonderen.

Tijdens het weekend wordt er muziek gemaakt door kinderen van It Toanhûs, en is er een nieuwe puzzeltocht voor kinderen.

Ook museumwinkel De Witte Os is beide dagen geopend. In deze nostalgische kruidenierswinkel wordt zaterdag koffie gebrand. Op zondag is de koffiebrander in het museum aan het werk.

De tijden van de demonstraties kunnen afwijken van de openingstijden.

Deel: ' Gratis naar Museum Joure tijdens Nationaal Museumweekend '