Picknickkleedje moet Vondelpark helpen opruimen

Vondelpark krijgt hulp van buurt, bedrijfsleven en bezoekers bij opruimen

Amsterdam, 20170526 -- Vanaf zaterdag kan je rond het Vondelpark een gratis picknickkleedje ophalen. Na gebruik doet het kleedje dienst als vuilniszak. De Vereniging Vrienden van het Vondelpark nam het initiatief, in hun strijd tegen de enorme stroom aan afval die het Vondelpark 's zomers te verduren krijgt.

Picknickkleedje moet Vondelpark helpen opruimenIn twintig levensmiddelenwinkels en horecagelegenheden in en rondom het Vondelpark kunnen parkbezoekers vanaf deze week, op elke zomerse dag, een iconisch Vondelpark picknickkleedje meenemen voor hun afval. Het CleanPicnic-kleedje is speciaal ontworpen voor het Vondelpark en is een kleedje en afvalzak ineen. Vrienden van het Vondelpark regelt vrijwilligers uit de buurt voor het uitdelen van de kleedjes in het park. Het parkbeheer van de gemeente Amsterdam vult de voorraad op zomerse dagen aan zodat er altijd afvalkleedjes beschikbaar zijn. De Vrienden van het Vondelpark, initiator van het participatieproject, denkt met de samenwerking tussen buurtbewoners en parkbezoekers, het lokale bedrijfsleven en het parkbeheer een positief antwoord te hebben op het enorme afvalprobleem in het Vondelpark van de afgelopen jaren.

Quote, Janine Geijsen Vrienden van het Vondelpark

"We wilden mensen graag stimuleren om zelf hun rotzooi op te ruimen," vertelt initiatiefnemer Janine Geijsen, "in plaats van dat je achter ze aanloopt en het ze moet vertellen. We hebben vorige week al een testronde gedaan met het uitdelen van de kleedjes, en ze bleken heel goed te werken." Op elke zomerse dag zijn zo'n 5000 kleedjes te vergeven.

Gezamenlijk antwoord op picknickafval in Vondelpark

Vondelpark krijgt hulp van buurt, bedrijfsleven en bezoekers bij opruimenHet Vondelpark volgt hiermee de landelijke trend om samen te werken met burgers en het bedrijfsleven aan oplossingen voor maatschappelijke problemen, zoals het picknickafval in het Vondelpark. Op dit moment doen twintig bedrijven in en rondom het Vondelpark mee aan de actie. In het Vondelpark zijn dat het  Blauwe Theehuis, Vondelpark 3, Stay Okay Hotel, de Vondeltuin en het Vondelpark Informatie Punt. Rondom het park krijgen zij steun van lokale levensmiddelenwinkels als de Albert Heijn, de Jumbo, Marqt, Gall&Gall en traiteurs als de Peperwortel. In de winkels en bij horecagelegenheden kunnen parkbezoekers direct na hun inkopen een picknickkleedje meenemen dat zij ook voor hun afval kunnen gebruiken.

Iconisch Vondelpark picknickkleed

Op het Vondelpark picknickkleed zijn iconische afbeeldingen te zien van het Vondelbeeld, prieel, fontein en het voormalig Filmmuseum. De boodschap op het kleedje luidt “Geniet van Jouw Vondelpark”. Op deze manier worden picknickers op een positieve manier gestimuleerd om vrijwillig mee te helpen met het schoonhouden van het park. Het kleedje is gemaakt van recycled plastic en is na afloop in één handeling om te vouwen tot een afvalzak.

Deel: ' Gratis picknickkleedje moet Vondelpark helpen opruimen '