Greenpeace Nederland

_____________________________________________________________

Rotterdam/Amsterdam, 8 maart 1999.
Nederland lapt afspraken Europese Unie over
inkrimping aan haar laars

GREENPEACE HOUDT VARENDE VISFABRIEK

'AFRIKA' TEGEN

Greenpeace heeft vanochtend de nieuwe supertrawler Afrika tegengehouden met een reusachtig visnet, gespannen voor de Erasmusbrug in Rotterdam. Greenpeace voert actie tegen het in gebruik nemen van dit schip omdat Nederland daarmee, tegen alle afspraken met de Europese Unie in, de trawlervloot uitbreidt. De Afrika is speciaal bestemd voor de West-Afrikaanse wateren, waar door overbevissing het milieu ernstig wordt ontwricht. De Afrika is in opdracht van de Scheveningse firma Jaczon gebouwd op de werf YVC in Capelle aan de IJssel. Zij was onderweg naar de Noordzee voor haar laatste testvaarten. Voor de Erasmusbrug is een visnet gespannen met de tekst 'Volle netten, lege zeen'. Actievoerders aan het net en in het water voorkomen dat de Afrika door kan varen. De Rotterdamse politie is op de plek van de actie aanwezig, maar heeft nog niet ingegrepen.
In de Europese Unie is afgesproken om vóór 2001 de trawlervloot met ruim 6% in te krimpen, de kleine kotters met 8,4% en de grote kottervloot met maar liefst bijna 23%. Nederland is het enige Europese land waar de vloot zich nog steeds uitbreidt. Ook was zij het enige land dat alle vorige sanerings-doelstellingen van de EU niet gehaald heeft.
Vorig jaar kwam de supertrawler Carolien in de vaart, nu de Afrika en voor dit jaar staan er nog twee super-trawlers op stapel. Inmiddels is de Europese Unie gefrustreerd door de Nederlandse houding, omdat zij geen enkele sanctie kan opleggen. Vorige week heeft de EU gesproken over het instellen van nieuwe wetgeving, waarin geregeld moet gaan worden dat in een dergelijk geval het betreffende land óf geen visserijsubsidies meer krijgt, óf zijn vergunningen worden ingetrokken.
Deze 126 meter lange supertrawler is speciaal gebouwd om voor de Mauritaanse kust te gaan vissen, met name op Sardinella (een soort haring). De Mauritaanse overheid heeft de Europese Unie toestemming verleend om met 22 van dit soort trawlers voor de kust te vissen. Daarnaast zijn ook Mauritaanse, Japanse en Oost-Europese vissers actief in dit gebied. Een duurzaam beheer van de West-Afrikaanse wateren is onmogelijk met zoveel schepen. De Mauritaanse overheid is volledig afhankelijk geworden van de
110 miljoen gulden (dit is ongeveer een kwart van het nationaal budget) die de Europese Unie jaarlijks op tafel legt voor de visrechten in deze kustwateren.

_____________________________________________________________

Greenpeace NL