Gemeente Amersfoort

21 april 1999

Greenwheels van start

Geen auto aanschaffen, maar er wel eenvoudig een kunnen gebruiken als je hem nodig hebt. Dat is het principe van het autodelen zoals dat sinds vorige week in Amersfoort bestaat. De Gemeente Amersfoort en het bedrijf Greenwheels bieden deelauto's aan. Bij autodelen gebruiken verschillende mensen dezelfde auto na elkaar.

De Greenwheels-formule is de oplossing als je de auto niet vaak nodig hebt. Autodelen is immers ideaal in combinatie met fiets en openbaar vervoer. Als meer mensen gaan autodelen, komen er minder nieuwe auto's en is de kans groot dat ook veel tweede auto's worden weggedaan. Dit betekent dat de enorme groei van het autoverkeer in Amersfoort wordt geremd. En dat is juist wat de gemeente wil bereiken. Een proef die de afgelopen 18 maanden werd gehouden in Utrecht heeft uitgewezen dat de deelnemers bewuster omgaan met hun mobiliteit en ook nog eens voordeliger uit zijn. Uit onderzoek in opdracht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat blijkt dat per 1.000 deelnemers 216 auto's minder op straat komen en gemiddeld 33% van de deelnemers minder autokilometers rijden.

In Amersfoort worden de eerste Greenwheels auto's geplaatst over twaalf uitgiftepunten rond het stadscentrum en het NS station. Dankzij de moderne chipkaart technologie kunnen gebruikers dag en nacht over de auto's beschikken. De Greenwheels auto's zijn te herkennen aan opvallende groene wieldoppen.

Abonnement
Wie rijdt met Greenwheels neemt een abonnement. Bij een abonnement hoort een chipkaart met een pincode. Wie de auto wil nemen, houdt een chipkaart voor het raam van de auto. Na het intoetsen van een pincode geeft de boordcomputer de auto vrij. Bij terugkomst zet je de Greenwheels auto's op de gereserveerde parkeerplaats en sluit de auto weer af met de 'Paspartoe' chipkaart. De gereden kilometers en uren worden via het GSM netwerk verzonden naar de landelijke centrale en aan het einde van de maand krijgt de abonnee hiervan een overzicht thuis gestuurd. Met de 'Paspartoe' chipkaart kunnen abonnees op meer dan 100 uitgiftepunten terecht. Steden die meedoen zijn: Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Haarlem, Voorburg, Leidschendam, Dordrecht en Amersfoort.

Deel: ' Greenwheels van start in Amersfoort '