Groei ICT en e-commerce zet Nederlands poldermodel op scherp

Meppel, 6 april 2000.- Volgens AME Research BV, Europees financieel ICT Research zet de sterk doorgaande groei van de automatisering en de opkomst van elektronische handel via het Internet het Nederlandse poldermodel op scherp. Binnen dit consensus model zijn te weinig werknemers beschikbaar die de groei kunnen bemensen. De economische groei is echter afhankelijk van ICT en Internet zodat een economische terugslag optreedt zonder maatregelen.
Dat is de centrale conclusie van het nieuwe negende jaarlijkse rapport "Trends in the Dutch ICT Industry 2000-2003" van het bureau. Flink toenemende immigratie en het oprichten van particuliere scholen door bedrijven behoren tot de aanbevelingen om aan de arbeidsbehoefte van de ICT en Internet industrie tegemoet te komen.

E-commerce seminar
De trends in de ICT en e-commerce industrie worden donderdag 13 april toegelicht tijdens een middag seminar van AME Research in het Kröller-Müller museum over de toekomst van elektronisch zakendoen tussen bedrijven in Nederland.
Conclusies van het rapport zijn onder meer:

· De concurrentiekracht van Nederlandse ICT concerns is sterk verbeterd. Getronics, KPN Telecom en Origin zijn in het jaar 2000 naar omzet marktleider in Nederland. Amerikaanse concerns, Compaq, IBM en Hewlett Packard verhuizen naar het tweede echelon. De externe ICT omzet in Nederland blijft met ruim 20% per jaar sterk groeien tot NLG 46 miljard in 2001.
· Het Internet gebruik in huishoudens groeit sterk. In 2004 is Internetten even gewoon als de was doen en de penetratiegraad van Internet in huishoudens even groot als die van wasmachines.
· Minder dan 1% van de 700.000 Nederlandse bedrijven heeft een eenvoudige vorm van elektronische handel via het Internet. Dit percentage zal sterk toenemen, met name door buitenlandse concurrentiedruk. In 1999 hebben slechts circa 10% van de werknemers een directe Internetverbinding op hun werkplek. Ook dit aantal zal sterk groeien.
· Vanaf 2005 wordt de groei van de Nederlandse economie (het BBP) grotendeels bepaald door de groei van ICT en e-commerce. De omzet van beide sectoren is dan circa 20% van het BBP.
· Het aantal werknemers in de ICT industrie bij leveranciers en eindgebruikers neemt met gemiddeld 12% toe tot 265.000 in 2001. Er zijn in de sector 27.000 vacatures, 14% van het totale aantal vacatures terwijl de totale arbeidsmarkt overspannen is.
Meer informatie: Drs. Mark Sluiter ( m.sluiter@ame.nl ); Telefoon: + 31 (0) 522 256470
AME Research BV
Zuideinde 56

7941 GJ Meppel
E-mail: ame@wxs.nl
Web: http://www.ame-research.com

Over AME Research

AME Research BV is het Europese financiële ICT Research Bureau. We onderzoeken en analyseren bedrijven,markten marktsegmenten en beleggingen in de Nederlandse en Europese ICT industrie.

Deel: ' Groei ICT en e-commerce zet poldermodel op scherp '