27 maart 2000

Ahold acquisitie van U.S. Foodservice heeft groen licht van Amerikaanse mededingingsautoriteit

Openbaar bod op aandelen U.S. Foodservice geldig tot 7 april

Zaandam / Columbia (VS), 27 maart 2000 - Koninklijke Ahold en U.S. Foodservice hebben vandaag bekend gemaakt dat de Amerikaanse mededingingsautoriteit (FTC) geen bezwaar heeft aangetekend tegen de voorgenomen acquisitie door Ahold van U.S. Foodservice. De wettelijke periode waarbinnen de FTC dit kon doen is op 25 maart jl. verstreken. Op 13 maart jl. heeft Ahold een bod uitgebracht op alle gewone uitstaande aandelen van U.S. Foodservice. Dit bod is geldig tot en met vrijdag 7 april a.s. om 24.00 uur, New York tijd.

U.S. Foodservice (USF) is de op één na grootste food-service onderneming in de Verenigde
Staten met een omzet van circa $ 7 miljard. De onderneming distribueert door heel Amerika voeding en gerelateerde producten naar onder meer restaurantketens, sportstadions en onderwijs- en gezondheidsinstellingen. USF heeft ruim 143.000 klanten en levert een breed assortiment A-brands, huismerken en apparatuur voor de inrichting van bedrijfskeukens en restaurants. USF is succesvol in e-commerce met de website www.nextdaygourmet.com. Via deze site kunnen klanten in de gehele VS een groot assortiment food specials en keuken- en restaurantapparatuur bestellen, die de volgende dag worden afgeleverd.

Na afronding van de acquisitie van USF zal de omzet van Ahold USA op jaarbasis circa
$30 miljard zijn. De integratie van USF in Ahold USA zal naar verwachting direct bijdragen aan de groei van de winst per aandeel Ahold. Met ingang van 2001 worden synergieopbrengsten verwacht van minimaal $75 miljoen. Ahold is sinds 1977 actief in de VS, waar het vijf grote supermarktketens bezit, met 1063 winkels en in 1999 een omzet van $20,3 miljard. De vijf winkelketens zijn: Tops Markets, Stop & Shop, Giant-Landover, Giant-Carlisle en BI-LO.
Ahold Public Relations: 075-659 57 20.
Na kantooruren: Hans Gobes 06-55 82 22 98; Jan Hol 06-22 93 31 37.
Persberichten van Ahold kunnen informatie bevatten met betrekking tot toekomstige ontwikkelingen.
De uiteindelijke resultaten van de onderneming kunnen verschillen van de voorbeschouwende verklaringen,
omdat ze beïnvloed kunnen worden door factoren, die buiten de controle van de onderneming vallen.

Albert Heijnweg 1, Zaandam Postbus 3050, 1500 HB Zaandam
Tel.: +31 (0)75 659 5720 Fax: +31 (0)75 659 8302