NED VERPAKKINGSCENTRUM

'Groene Punt heeft meerderheid in Europa!'

Gouda, 11 juni 1999

'Groene Punt heeft meerderheid in Europa!'

'Er zijn al acht Europese landen op een totaal van vijftien met het Groene Punt systeem. 'We hebben dus al de meerderheid!', aldus Edelgard Bially van Duales System Deutschland AG (DSD) tijdens de enerverende slotdiscussie van het NVC jaarcongres 'Uitpakken in Europa' in Utrecht op 2 juni 1999. Bially was één van de twaalf sprekers die gezamenlijk voor geheel Europa de situatie op het gebied van verpakking en verpakkingsafval weergaven. In de zaal hoorde het Nederlandse exporterende bedrijfsleven met toenemende wanhoop, hoe ieder Europees land met specifieke regelgeving de hoeveelheid 'red tape' rondom de Europese Richtlijn Verpakking en verpakkingsafval tot grote hoogte opvoert. Daarbij werd duidelijk dat voor dezelfde verpakkingen en verpakkingsmaterialen zeer forse prijsverschillen tussen de diverse landen - en systemen - optreden. Zo is het twintig maal voordeliger kunststof verpakkingen op de Franse markt te brengen dan op de Duitse markt, waar Duales System Deutschland heerst. (Bially noemde wijselijk niet, dat de eerste kleine concurrenten van DSD, aangetrokken door de interessante marges, zich inmiddels beginnen te melden.) Als troost moge gelden, dat DSD een tariefverlaging van 9,5 heeft doorgevoerd. Collega Groene Punt land Frankrijk kondigde daarentegen een tariefverhoging aan, alsmede een verandering in de tariefstructuur, waardoor preventie meer gestimuleerd zou kunnen gaan worden.
De Groene Punt landen mogen dan wellicht in de meerderheid zijn, maar de ene Groene Punt is de andere niet.

Het Nederlands Verpakkingscentrum (NVC) is de overkoepelende organisatie voor de verpakkingsindustrie, de verpakkende industrie, de distribuerende ondernemingen en de handel. De hoofdactiviteiten van de in Gouda gevestigde vereniging zijn informeren, opleiden, voorlichten en intermediaire dienstverlening.

Meer informatie?
Nederlands Verpakkingscentrum: Michaël Nieuwesteeg/Helen Crowe , telefoon 0182 - 51 24 11 /
fax 0182 - 51 27 69, e-mail info@nvc.nl

11 jun 99 14:55