GroenLinks Rotterdam

GroenLinks wil nieuwe berekening luchtvervuiling A13 na 'verdwijntruc' Rijkswaterstaat

Rotterdam, 3 oktober 2012

Rijkswaterstaat heeft doelbewust een rooskleuriger beeld geschetst van de gevolgen voor de luchtkwaliteit van de snelheidsverhoging op de A13 bij Rotterdam. In eigen computerberekeningen heeft Rijkswaterstaat duizenden auto's en vrachtwagens laten verdwijnen. Dat concludeert de Rotterdamse afdeling van GroenLinks na bestudering van de cijfers in het computermodel.

'Van de berekeningen klopt geen jota', zegt fractievoorzitter Arno Bonte van GroenLinks Rotterdam. 'In de computerberekeningen zijn 7.000 vrachtauto's en 16.000 personenauto's in rook opgegaan. Een verdwijntruc waar Hans Klok jaloers op zou zijn. De lucht lijkt daardoor op papier veel schoner dan hij in werkelijkheid is.'

Volgens de berekeningen van Rijkswaterstaat neemt de luchtvervuiling na de snelheidsverhoging toe met slechts één microgram stikstofdioxide per kubieke meter. Uit metingen van GroenLinks blijkt echter dat de lucht sinds de hogere snelheid een kwart vuiler is geworden en dat de Europese gezondheidsnorm ruimschoots word overschreden.

Op 1 juli heeft VVD-minister Melanie Schultz van Haegen de maximumsnelheid op de A13 verhoogd van 80 naar 100 kilometer per uur. GroenLinks wil dat dat besluit wordt teruggedraaid en dat Rijkswaterstaat een nieuwe berekening maakt. De partij voert elke maand zelf metingen uit om de luchtkwaliteit langs de A13 te monitoren.

Deel: ' GroenLinks wil nieuwe berekening luchtvervuiling A13 '