mailto:dwarsglj@dds.nl

GroenLinkse jongeren willen Öcalan uitnodigen naar Nederland

Op het GroenLinks congres vrijdag en zaterdag zal DWARS, GroenLinkse Jongerenorganisatie een actuele motie indienen waarin zij Kamerfractie en Partijbestuur vraagt PKK-leider Öcalan uit te nodigen voor het The Hague Appeal for Peace in mei. Dit opdat hij van deze gelegenheid gebruik kan maken arbitrage inzake de Turks-Koerdische kwestie aan te vragen bij het Internationaal Hof voor Arbitrage te Den Haag.

DWARS hoopt dat de GroenLinkse Kamerleden gezamenlijk met andere progressieve parlementariërs Öcalan kunnen uitnodigen. Zo niet, zo zegt de motie, moet GroenLinks het overwegen hem zelf te vragen naar Nederland te komen.

Eerder was Öcalan niet toegelaten in Nederland omdat hij geregistreerd stond in het Schengen Informatie Systeem, maar aangezien zijn asielverzoek nog hangende is, is dit een flinterdunne juridische grond voor uitwijzing. Het lijkt er dus op dat de Nederlandse regering hem hier niet wil hebben, omdat ze bang is voor een conflict met NAVO-bondgenoot Turkije.

Eerder bracht het tolereren van het Koerdisch Parlement in Ballingschap in Nederland Turkije ertoe wapenbestellingen te annuleren, waar het kabinet niet nog een keer zin in heeft.

Wanneer het gaat om speculaties rond toetreding van Turkije tot Europese instellingen en verdragen moet er naar de mensenrechtensituatie gekeken worden. Wanneer het echter om wapens gaat, nota bene bestemd om in Turks-Koerdistan oorlog te voeren, interesseert het Nederland niet meer.

Des te meer is het van belang dat de internationale gemeenschap zich bemoeit met de slopende oorlog in Oost-Turkije. Niet alleen de Koerdische bevolking leidt enorm onder het uitbranden van honderden dorpen door het Turkse leger en afpersing door de PKK. Alle Turken hebben te lijden onder de kosten van de miljardenverslindende oorlog.

DWARS spoort GroenLinks aan het voortouw te nemen door onderhandelingen in Den Haag mogelijk te maken. Als anderen volgen kan er uiteindelijk voldoende politieke druk op de Turkse regering uitgeoefend worden om aan de onderhandelingstafel te gaan zitten.

DWARS voerde eerder actie voor oplossing van het Turks-Koerdische conflict in het platform ‘Boycot Toerisme naar Turkije’, aangezien 40% van de opbrengst voor de Turkse staat besteed wordt aan de oorlog.

Deel: ' GroenLinkse jongeren willen Öcalan uitnodigen naar Nederland '