GroenLinks

GroenLinkser uitgeroepen tot 'Meest digitale raadslid'

10 februari 2003

Vandaag is Mellouki Cadat, raadslid voor GroenLinks in stadsdeel Amsterdam-Zeeburg, uitgeroepen tot Het Meest Digitale Raadslid van ons land. Dit maakte Jacques Wallage, voorzitter van de jury, bekend tijdens een bijeenkomst in het stadhuis van Amsterdam.

De verkiezing van Het Meest Digitale Raadslid is een initiatief van het Instituut voor Publiek en Politiek (IPP). Volgens het juryrapport valt de winnende website van Cadat (www.cadat.nl) op door zijn uitgebreidheid en originaliteit: Het is een goed geordende site met veel functies, zoals weblog, webpoll, webcam, nieuwsbrief en digitaal spreekuur. De teksten zijn duidelijk en inhoudelijk. Het raadslid probeert echt verantwoording af te leggen. Aardig is ook de poll op de website over actuele gemeentelijke problemen. Kortom, een originele site die duidelijk meer biedt dan die van de andere kandidaten.

De verkiezing is georganiseerd omdat het volgens het IPP belangrijk is te weten wat met Internet werkt en wat niet. Daarvoor zijn er pioniers nodig: raadsleden die in hun vrije tijd met hun computer proberen uit te vinden hoe ze op een moderne wijze invulling kunnen geven aan het volksvertegenwoordigerschap.
Raadsleden maken weinig gebruik van de kansen die internet biedt om contact te onderhouden met inwoners uit hun gemeente. Volgens een onderzoek van het IPP onder 10% van de gemeentelijke websites is slechts de helft van de raadsleden via e-mail bereikbaar. Het is voor inwoners erg moeilijk via het internet te achterhalen waar raadsleden voor staan en wat ze hebben bereikt. Raadsleden zitten diep weggestopt in een hoekje van hun gemeentelijke website te wachten tot een toevallige inwoner hen daar vindt, aldus een paar uitkomsten van een onderzoek.

De jury bestond uit voorzitter Jacques Wallage (voorzitter commissie Toekomst Overheidscommunicatie), Douwe Jan Elzinga (voorzitter commissie Dualisme en lokale democratie) en Marjet van Zuijlen (voorzitter Burger@overheid.nl).

Meer weten? E-mail info@groenlinks.nl

Deel: ' GroenLinkser uitgeroepen tot 'Meest digitale raadslid' '