Provincie Groningen

Groningen, 12 augustus 199 Persbericht nr. 183

De Ploeg in het Provinciehuis van Groningen

Vanaf vrijdag 5 november tot en met vrijdag 17 december 1999 presenteert de provincie groningen uit haar eigen kunstcollectie werken van de Groninger Kunstkring De Ploeg.

Met het thema "De Ploeg en de provincie Groningen" geeft de expositie een indruk hoe vooral "Ploegers" van het eerste uur zoals Jan Altink en Johan Dijkstra, locaties in de provincie hebben vastgelegd, nadat zij hun "wilde" expressionistische jaren achter zich hadden gelaten. Met ruim dertig schilderijen, gouaches, aquarellen, etsen en tekeningen, toont het provinciaal bestuur meer dan de helft van wat zij aan Ploeg-werken in huis heeft.

De Ploeg en het provinciaal bestuur

De Groninger kunstenaarsvereniging De Ploeg werd opgericht in 1918. Haar leden hebben in het bijzonder in de jaren twintig artistiek opwindende kunst gemaakt, die inmiddels zelfs internationaal belangstelling geniet. Veel Ploeg-kunstenaars keerden echter na deze vitale periode terug naar een behoudender beeldtaal, die dichter de werkelijkheid benaderde. Juist dit naturalistisch getinte werk werd in de jaren vijftig aantrekkelijk gevonden door diegenen die binnen het bestuur van de provincie Groningen kunst aankochten.

Behalve door werk van hen aan te kopen, stimuleerde de provincie Groningen Ploeg-leden destijds ook door hen in de gelegenheid te stellen werk te exposeren in de gangen van het provinciehuis. Een aantal van hen zag zelfs het artistieke oeuvre bekroond met de Culturele prijs van de provincie Groningen.

Vanuit dit perspectief leek het Gedeputeerde Staten van Groningen een goed idee om nog eenmaal een groot aantal van haar werken van De Ploeg tijdelijk te tonen aan het publiek.

Bij de tentoonstelling verschijnt een catalogus in boekvorm.

De tentoonstelling wordt gehouden in de vide van het Provinciehuis,

Sint Jansstraat 4, Groningen. De toegang is gratis.

Tentoonstellingsperiode:

8 november tot en met 17 december 1999

Openingstijden:

Iedere werkdag van 9.00 uur tot 17.00 uur en op zaterdag 13 november en zaterdag 27 november van 10.00 tot 16.00 uur.

Voor meer informatie over dit persbericht kunt u contact opnemen met Agnes Delstra, afdeling Bestuurscontacten, provincie Groningen, 050 - 3164324.

Zoekwoorden:

Deel: ' Groninger Kunstkring De Ploeg in Provinciehuis Groningen '