Grontmij

Datum: 20-11-1999

Grontmij met Flute in aanleg glasvezelnet

Grontmij heeft van Flute Limited de opdracht gekregen een 35 kilometer glasvezelkabel in twee gescheiden tracés aan te leggen tussen Zandvoort en Amsterdam. Bij Concerto #!, zoals het project is genoemd, gaat het in eerste instantie om een verbinding tussen Londen, Brussel en Amsterdam. In tweede `aanleg' zullen ook Dublin, Kopenhagen, Berlijn, en andere financiële/handelscentra in het netwerk worden opgenomen.

Begin maart van dit jaar heeft Grontmij al mantelbuizen onder het strand gelegd om de glasvezelkabels uit zee te zijner tijd aan land te laten komen. Vanaf hier komen twee tracés over een lengte van 35 km naar Amsterdam te lopen. Om de bedrijfszekerheid te garanderen komen deze twee tracés gescheiden van elkaar te liggen. Concreet loopt het traject via Zandvoort, Bloemendaal, Heemstede, Haarlemmermeer, Osdorp, Geuzenveld/Slotermeer en Westpoort naar een terminal in het Gemeentelijk Havengebied te Amsterdam. Klanten kunnen hun kabel in deze terminal aansluiten op het Flute Netwerk.

De Belgische Grontmij-dochter Belgroma voert op dit moment dezelfde werkzaamheden uit voor Flute Ltd. in België.

Flute Limited is in 1997 opgericht door directeur Richard Nuttall. Deze heeft zijn sporen in de wereld van Internet verdiend met het opzetten van de eerste commerciële Internetprovider in Groot-Brittannië. Eerder dit jaar heeft Interoute Telecommunications Group een meerderheidsbelang in Flute verkregen. Flute bouwt het netwerk omdat het van mening is dat een state-of-the-art glasvezelnetwerk onder de Noordzee de prijs van bandbreedte binnen Europa sterk zal verlagen en het gebruik van multimediatoepassingen een stevige impuls zal geven. Naast enkel dark fibre (dus alleen het fibre-gedeelte) verkoopt Flute ook complete aansluitingen.

Advies- en ingenieursbureau Grontmij is al geruime tijd actief op het gebied van telecommunicatie. Op dit moment worden advies- en engineeringsactiviteiten uitgevoerd ten behoeve van de telecom netwerken van Nortel, Nokia en Dutchtone.

De Bilt/Alkmaar, 20 september 1999

Deel: ' Grontmij en Flute in aanleg glasvezelnet Zandvoort-Amsterdam '