Hoefnet

Groots paardensportevenement in Bathmen

Bathmen, 7 maart 2000
Van 4 t/m/ 8 april a.s. vindt in de verwarmde manege 't Ruiterkamp aan de Koekendijk 20 te Bathmen de derde editie plaats van het groots opgezette vijfdaagse paardensportevenement: BATHMEN TE PAARD 2000, georganiseerd door de Bathmense ponyclub de Molenruiters en de Landelijke Rijvereniging Bathmen.

De enorme successen en de enthousiaste reacties van topruiters en het publiek van dit hippische evenement dat in 1998 is opgestart, zijn voor de organisatie een geweldige motivatie om het evenement in 2000 nog
grootser op te zetten. De paardensportliefhebber en de ruiters komen volop aan hun trekken gedurende deze vijf dagen paardenspektakel.

Dinsdag 4 april staat geheel in het teken van de mensport. De drie rubrieken worden mede bezet door wereldkampioenen in hun klasse: 4 span paarden: Ton Monhemius, IJsbrand Chardon, Mark Weusthof, Ad Aarts, die tevens een clinic verzorgt en Koos de Ronde; 4 span pony's: Aart van de Kamp, Paul van Riet, Ton Hendriks, Pjtor van der Heijden, Sjon Dorrestijn; 2 span paarden: Riny Rutjens, Ben Gosschalk, Carlo Vermeulen, Henk Garrits, en Alfons Engbers. De juy staat onder leiding van Gé König. Parcoursbouwer Joop Brink zorgt voor een prachtig
parcours, terwijl omroeper Bert Ruiter garant staat voor zijn enthousiaste inbreng.

Woensdag 5 april wordt er gesprongen in de klasse L paarden en donderdag 6 april overdag zijn de klassen M t/m ZZ aan de beurt.

Donderdagavond 6 april kent Bathmen te Paard een primeur voor Nederland:
de fokkerij-avond. De organisatie prijst zich gelukkig met de medewerking van Jacques Verkerk, inspecteur van het KWPN, die een toelichting zal geven op de verschillende paarden die worden getoond. Bovendien krijgen de deelnemende hengstenhouders de gelegenheid zelf hun stal te presenteren.
Daarbij zal Jacques Verkerk met één van de vertegenwoordigers van de stal een interview houden en daarbij ingaan op onderwerpen als fokbeleid, management rond hengsten, hengsten in de sport en fokkerijvisie.

Hiermee wordt de fokkerij op een goede wijze gepresenteerd waarbij zowel de fokkerij in een breder perspectief wordt gezet en vooral ook de betreffende hengstenhouder volop de aandacht krijgt.

Hengstenhouders die met hun toppaarden hun opwachting zullen maken zijn: stal Roelofs, stal Radstake, stal Meier, stal Havikerwaard, stal Brinkman, HBC stal, stal Nijhof, stal Zwartjens en stal de Watermolen.

Tevens treden de Future Guys op met hun spectaculaire show.

Op vrijdag 7 april is de organisatie er wederom in geslaagd de NATIONALE SPRINGWEDSTRIJDEN in Bathmen te krijgen, waar vele topruiters zoals Peter Geerink, Erik van der Vleuten, Ben Schröder, Piet Raymakers, Jeroen Dubbeldam en Emile Hendrix acte de prÈsence zullen geven. Zij hebben in voorgaande jaren allen hun grote waardering uitgesproken voor de uitstekende organisatie en de perfecte staat waarin de bodem verkeerde.

Zaterdag 8 april overdag zijn er de springwedstrijden voor pony's in de klassen L t/m ZZ met om 17.00 uur de finales. Aansluitend om 19.00 uur de finales voor het springen paarden om de Grote Prijs van Bathmen. Na afloop van de wedstrijden is het ruiterbal met de Prime Time Tune Bigband die voor iedereen toegankelijk is.

In de oude manegehal wordt een gezellig strodorp ingericht waar diverse aktiviteiten zullen plaatsvinden en daarnaast is er een uitgebreid sponsorprogramma.

Als "toetje" van Bathmen te Paard komt op zaterdag 15 april Emiel Voest met een hele bijzondere clinic freestyle paardentrainer. "Freestyle is een methode van anders omgaan met een paard, waarbij gebruik wordt gemaakt van natuurlijke elementen. Niet als totale vervanging van andere manieren maar als toevoeging." Onder de naam Natural Horsemanship is er al enige tijd mondiaal een revolutie gaande op het gebied van omgang met- en trainingsmethoden van paarden. De term "paardenfluisteraar" is hieruit een voortvloeisel. Emiel Voest laat op een inspirerende wijze, in een drie uur durende clinic aan de hand van praktijkvoorbeelden, zien hoe je kunt bereiken dat paarden uit respect en vertrouwen meer voor je willen doen dan onder dwang. Voor iedere paardenliefhebber een absolute "must" om hiervan kennis te nemen.
Emiel Voest was vorig jaar te volgen in Dierenmanieren van de Tros.

Voor informatie over het programma kunt u terecht bij Cora Sens tel: 0572 32 1120
E-mail: olthofsens@planet.nl