Grootschalig onderzoek handel in verdovende middelen 14:36 zaterdag 23 januari 1999

Mw. E. Lakamp, persofficier.

Emmen - Vanochtend hebben 4 Rechters-Commissaris met een inzet van ruim 130 executieve politiefunctionarissen, op 17 adressen in de gemeenten Emmen/Coevorden (14), Tilburg (2) en Oisterwijk (1) met verlof van de Arrondissementsrechtbank te Assen, huiszoeking gedaan.

Daarbij zijn 8 mannelijke verdachten aangehouden in de leeftijd van 24 tot 44 jaar. Zij worden verdacht van handel in verdovende middelen (onder meer cocaïne en XTC), heling en het voorhanden hebben van vuurwapens, in de periode vanaf begin mei 1997. Een aantal van deze verdachten was vooral actief in de horeca.

Voor de drie hoofdverdachten (inwoners van de gemeente Emmen) wordt geschat dat zij in de afgelopen periode voor minimaal 550.000,-- aan wederrechterlijk verkregen voordeel hebben genoten.

Bij de aanhoudingen en huiszoekingen is globaal het volgende inbeslaggenomen:

4 auto's; ruim 27.000,-- gulden aan contant geld; verdovende middelen en 2 vuurwapens.

In Oisterwijk en Coevorden zijn twee hennepkwekerijen aangetroffen en ontmanteld.

Daarnaast is van één van de hoofdverdachten ( een 34-jarige man uit Emmen) het woonhuis onder beslag genomen.

Een deel van het inbeslaggenomene zal ten behoeve van de ontnemingprocedures, onder zogenaamd Plukze beslag blijven.

Het onderzoek zal vandaag met 25 mensen worden voortgezet. Daarbij zijn nog meerdere aanhoudingen te verwachten.

Na verwachting zullen de vandaag aangehouden verdachten dinsdag a.s. worden voorgeleid bij de Officier van Justitie en de Rechter-Commissaris.

In verband met de voortgang van het onderzoek zullen dit weekeinde geen nadere mededelingen worden gedaan.

De persofficier van justitie,

E. Lakamp.

/ / / / / Einde bericht.

-------------------------------------------------------------------------- info@politie-drenthe.nl Politie Drenthe, voor een veilig en leefbaar Drenthe